Wageningse vlinders

Maandag 21 augustus 2017

Vlinders zoeken midden in een woonwijk klinkt niet echt heel aantrekkelijk. Maar ja, als dat de beste plek blijkt om Sleedoornpages te vinden, dan doen we dat natuurlijk gewoon. Deze zeldzame vlinder, met niet zo heel veel populaties meer in Nederland, komt onder andere voor in Wageningen, waar een relatief bekende en grote populatie zit. Dus ja, dan kan ik er ook niet onderuit om ze te gaan zoeken als ik er toch ben in de vliegtijd.

In de wijk Pomona – De Weiden zoek ik de plekjes af met guldenroede en sleedoorn, de twee plantensoorten waar ze het meest op zitten. Zoals ik al had gelezen, zijn ze vrij lastig te vinden, en na een uurtje rondlopen in de wijk heb ik nog steeds niks. Ok, een Bloedrode Heidelibel, Bruine Glazenmaker en Distelvlinder zijn leuk, maar ja… Als ik bijna weer terug wil gaan, zit het echter mee: als ik met m’n arm per ongeluk door een sleedoorn ga, vliegt er één vrouwtje Sleedoornpage op! Deze laat zich een tijd lang geweldig bekijken, terwijl ze over de takjes lopend zoekt naar een geschikte plek om eitjes af te zetten. Geweldig mooie onderkant, en het voordeel aan een vrouwtje is dat ze op de bovenvleugels ook een feloranje vlek hebben. Heel gaaf.

Sleedoornpage; Brown Hairstreak; Thecla betulae

Sleedoornpage; Brown Hairstreak; Thecla betulae

Leave a comment