Tóch weer de Triangel

26 augustus, mooi weer, al veel waarnemingen van leuke soorten ‘s ochtendsvroeg: het kan niet anders, dat moet wat opleveren. Dus begin ik in het Bentwoud, maar dat valt tegen. Een groot deel is volledig overgroeid met jonge wilgjes, en dus niet echt heel interessant meer. Sowieso is het stil, er vliegen alleen af en toe wat groepjes Kneu op. Bij een plasje dan toch nog wel wat leuks: er zwemt een Dodaars (wat doet dat beest hier?) en er zitten twee Groenpootruiters, die een kwartiertje later luid roepend opvliegen en naar zuid door gaan.

Groenpootruiter; Common Greenshank; Tringa nebularia

Omdat ik nog veel te vroeg ben om al naar huis te gaan, rijd ik nog even door naar de Triangel. Gisteren had ik hier al een enorme groep Ringmussen, dus er is daar in ieder geval wel activiteit. Wel is het grootste deel ondertussen al bebouwd met huizen, en daartussen liggen nog wat kleine kruidenveldjes. Echt veel verwachten we er dus ook niet meer van dit jaar. Een eerste veldje langs de Tuinbouwweg levert enkel wat Kneutjes en Oeverzwaluwen bij hun nestwand op. Iets verderop liggen nog wat kruidenveldjes, en hier zitten de Ringmussen weer, stuk of 80, echt bizar veel voor Waddinxveen. Na een paar meter lopen stoot ik een gorsachtig dingetje op, zonder witte staartvlaggen. Geen rietgors dus, maar wat dan? Hij roept af en toe, en het geluid doet me denken aan een ortolaan. Het zal toch niet… Hij landt op een hoop grond, blijft daar een tijdje zitten en jawel: Het is gewoon echt een Ortolaan! Dat is toch wel een hele leuke verrassing weer hier. Helaas zitten alle andere Waddinxveense vogelaars ergens anders, dus ik kan er niemand direct blij mee maken. In de tijd die volgt lukt het me nog twee keer om hem opnieuw op te stoten, daarna vind ik het wel best. Hét bewijs dat de Triangel nog lang niet afgeschreven mag worden!

Ortolaan; Ortolan Bunting; Emberiza hortulana

Ortolaan; Ortolan Bunting; Emberiza hortulana

One thought on “Tóch weer de Triangel

Leave a Reply

