Tóch weer naar de Voorofsche

Maandag 8 mei

Terwijl de Steppekiekendief ondertussen verhuisd is naar het Bentwoud en daar tientallen vogelaars trekt en de trek overal volop losgaat, zit ik middenin een tentamenweek… Af en toe pak ik nog wat uurtjes buiten mee, maar echt profiteren van mei doe ik niet. 29 april zie ik nog een keertje de steppekiek, nu dus in het Bentwoud. Een dag later hoop ik op wat trekkende roofvogels over de tuin met de zuidoostenwind, maar helaas, het blijft bij twee Boomvalken. Verder maak ik wat snelle rondjes rondom Wageningen en Waddinxveen, waarbij ik wat Appelvinken zie, een Boompieper en twee Raven, ik houd me bezig met wat Grote Lijsters en check zo af en toe de Voorofsche Polder en een leuk braakliggend terrein langs de Plasweg, wat vandaag zowaar wat Tapuiten, Groenpootruiters, Oeverlopers en jonge Kluutjes oplevert. De Voorofsche, die dit jaar belachelijk leeg is, sla ik maar een keer over, daar zit toch nooit wat dit jaar nu het zo snel opgedroogd is.

HC4A8850 (2)

Tapuit; Northern Wheatear

HC4A8871 (2)

Roodborsttapuit; European Stonechat

HC4A8963 (2)

Grote Lijster; Mistle Thrush

Dan, als ik m’n tas aan het inpakken ben om weer naar Wageningen te gaan, een appje van Daniel: Kleine Strandloper Voorofsche! Had ik het dus toch maar mee moeten pakken. Binnen no-time heb ik m’n spullen, en een kwartier later heb ik deze kleine steltloper, prachtig in zomerkleed, in beeld. Gaaf, dat was toch een soort waar we al een tijdje op wachtten, en waar het nu toch van komt. En, dat is dus soort nummer 180 binnen de gemeente! Anderhalf uur later zit ik in de trein weer naar Wageningen, me realiserend dat de timing van de goede soorten in Waddinxveen wel heel erg mee zit dit jaar…

Leave a Reply

