Steppekiek in ‘t Weegje!

Woensdag 26 april

Lang geleden, de vorige keer dat ik een blog schreef. Niet dat ik niets leuks zag, maar door studie was het wel zo druk dat ik te weinig tijd had om écht fanatiek te vogelen. Toch waren er genoeg leuke dingetjes. Zo zag ik 21 februari een Zwarte Specht in de bossen naast Bennekom, fanatiek een nesthol hakkend, heel gaaf om te zien. Twee dagen later wist ik met zes Kraanvogels recht over m’n huis nog net iets mee te pikken van de kraanvogeltrek, terwijl ik een maandje later in Biddinhuizen er nog één foeragerend had. Verder waren baltsende Patrijzen, een groepje van 10 Pestvogels in Utrecht en een vorige week zelf gevonden Nachtegaal in het Weegje natuurlijk erg leuk.

Maar, echt druk qua vogelen was het nooit. Tot vandaag dan. Rond een uur of twee pak ik m’n tas om weer terug naar huis te gaan. Lekker, want ik ben t/m maandag vrij. Dan zie ik een mailtje met een waarneming van een Steppekiekendief in ‘t Weegje! De foto’s van Dirk Huitzing, de ontdekker, laten alles zien wat je moet zien voor een step… Wow! En dus wordt er gemaild en ge-appt wie wanneer kan. Rond half vier blijkt Johannes Luiten hem nog in beeld te hebben gehad, dus de stress in de trein wordt er niet minder op. 16.15 ben ik thuis, en nog geen kwartier later ben ik weg naar ‘t Weegje. Daar aangekomen ga ik zo staan dat ik een goed zicht heb op de plekken waar de bruine kieken vaak te zien zijn. Dit werkt: na een kwartiertje zie ik aan de andere kant een lichte, slanke roofvogel vliegen, en inderdaad, dat is hem. Even later komt hij vlak over me heen vliegen.

Ondertussen komen steeds meer andere vogelaars aan, waarna hij rond kwart over vijf hoogte maakt en weg lijkt te vliegen. Dit gebeurt echter niet, want dit is het begin van een weergaloze vliegshow. Eerst duikt hij op een bizarre, buitelende manier naar beneden, regelmatig zelfs roepend. Bijna beneden stort hij zich nog steeds volop roepend richting een vrouwtje Bruine Kiekendief, die hij een tijd lang het hof probeert te maken. Na een tijdje gaat hij in een boom zitten poetsen, en laat hij zich lange tijd geweldig mooi zien. Rond een uur of zes maakt hij weer hoogte, maar nu verliezen we hem wel uit het oog. Ik wacht nog een half uurtje, maar met donkere luchten die onze richting op komen, houd ik het voor gezien. Man, wat een gave waarneming, en wat ben ik nu blij dat ik deze prachtige soort nooit getwitcht heb, maar bewust hiervoor gewacht heb! Hopen dat dit weer een inleiding is op een geweldige eind april/begin mei, de laatste jaren toch wel de beste periode in Waddinxveen!

(Later blijkt dat hij toch nog is teruggekeerd rond een uur of zeven, dus daar zal ik nog wel wat plezier aan beleven!)

HC4A8648 (2)

Steppekiekendief; Pallid Harrier; Circus macrourus

HC4A8666 (2)

Steppekiekendief; Pallid Harrier; Circus macrourus met/with Bruine Kiekendief; Marsh Harrier; Circus aeruginosus

HC4A8667 (2)

Steppekiekendief; Pallid Harrier; Circus macrourus met/with Bruine Kiekendief; Marsh Harrier; Circus aeruginosus

HC4A8727 (2)

Steppekiekendief; Pallid Harrier; Circus aeruginosus

HC4A8581 (2)

Steppekiekendief; Pallid Harrier; Circus aeruginosus

Leave a Reply

