Twee weekjes vakantie

6 februari t/m 18 februari 2017

Naast het rondje met m’n opa, heb ik de afgelopen twee weken natuurlijk ook volop in en rond Waddinxveen gevogeld. Er is namelijk ook hier genoeg moois te zien.

Vooral het Bentwoud is favoriet; drie keer bezoek ik dit nieuwe natuurgebied tussen Waddinxveen, Boskoop, Benthuizen en Zoetermeer. Nog steeds stikt het hier blijkbaar van de muizen, te zien aan de grote hoeveelheden muizenetende vogels. 6 februari is het hoogtepunt een groepje van vijf Velduilen, die zich, ondanks het wat donkere weer, geweldig mooi laten zien. Via via hoor ik dat er hier zelfs op meer plekken groepjes van deze gave soort zitten, mooi! Verder zie ik die dag weer vele Blauwe Kiekendieven (waaronder een prachtig mannetje!), een Sperwer, grote aantallen Rietgorzen, Veldleeuweriken, Graspiepers en wat Ringmussen en een Ruigpootbuizerd.

hc4a6117-2

Ruigpootbuizerd; Rough-legged Buzzard; Buteo lagopus

hc4a6359-2

Velduil; Short-eared Owl; Asio flammeus

hc4a6489-2

Velduil; Short-eared Owl; Asio flammeus

 

Een weekje later, zowel de veertiende als de zestiende, maak ik nogmaals een ronde door het Bentwoud. De velduilen zijn niet meer terug te vinden, maar wel blijken er zelfs twee Ruigpootbuizerden rond te hangen. Één gaat zelfs vlak voor me bidden, en vliegt iets later recht én laag over me heen. Geweldig gaaf! Verder zie ik die twee dagen nog wat Kramsvogels en een IJsvogel.

Tussendoor, op de 15e, maak ik een rondje naar Reeuwijk samen met een vriend. Het levert wat roepende Waterrallen op, heel wat Brilduikers (17) en Dodaarzen (11), een Pontische Meeuw en als hoogtepunt de hier al lang aanwezige Grote Zee-eend, in het binnenland een heuse zeldzaamheid, die zich, ondanks de wat grote afstand, prima laat zien. Op de terugweg pakken we nog even het Weegje mee. Onderweg hiernaartoe vliegt de eerste Ooievaar van het jaar over, en in ‘t Weegje zitten de eerste Grutto’s, een leuk groepje van 16. Een half uurtje later zie ik er ook vijf op de Voorofsche Polder. Het aantal hier groeit de dagen erna naar ongeveer 30.

Verder nog wel leuk is de ochtend van zondag 12 februari, als het prachtig wakker worden is met een pak sneeuw van ca. 10 centimeter! Ik maak ‘s ochtends een rondje door het prachtige Gouwebos. Niet eens per se focussend op foto’s of vogels ofzo, maar toch krijg ik er nog een leuke foto door van een meerkoet. Weer eens wat anders, dan altijd de zeldzamere soorten te fotograferen!

hc4a7745-2

Grote Zee-eend; Velvet Scoter; Melanitta fusca

hc4a7609-2

Ruigpootbuizerd; Rough-legged Buzzard; Buteo lagopus

hc4a7613-2

Ruigpootbuizerd; Rough-legged Buzzard; Buteo lagopus

hc4a7533-2

Meerkoet; Eurasian Coot; Fulica atra

Leave a Reply

