Jaaroverzicht 2016

Net als de afgelopen jaren besluit ik ook nu het jaar weer met een overzicht van het jaar op vogelgebied. Een jaar, waarbij ik door examens en het begin van m’n studie niet altijd even veel tijd had om te gaan vogelen. Desondanks was er ook dit jaar weer genoeg moois te zien.

Toeval of niet, ook dit jaar zag ik, net als in 2015, 209 soorten. Niet zo bijzonder veel, maar zoals gezegd, examens en studie eisen (veel) aandacht. Daarnaast ben ik ook meer begonnen met fotografie, waardoor het soorten zien nog wel eens wat naar achter verschuift. De reden ook, waarom ik dit jaar ‘maar’ 7 nieuwe soorten zag:

Het jaar begon meteen met een ongelooflijke knaller: op 16 januari stroomde heel twitchend Nederland (waaronder ik dus) naar Hoogwoud (NH) voor een Roodkeelnachtegaal. Een soort waarvan ‘we’ met zijn allen al jarenlang droomden, maar om deze dan hier, midden in de winter, in een tuin te zien?! Bizar, maar wel minstens net zo gaaf!

roodkeelnachtegaal 066

Twitchers in Hoogwoud voor de Roodkeelnachtegaal

roodkeelnachtegaal 063 - kopie

Roodkeelnachtegaal; Siberian Rubythroat; Calliope calliope

De volgende nieuwe soort voor Nederland, een Amerikaanse Tafeleend in Groningen, miste ik helaas omdat ik er niet heen kon. Dat gold trouwens ook voor alle andere drie (!; totaal dus vijf dit jaar!) nieuwe… Balkankwikstaart (Texel), Zwartkoprietzanger (Ooijse Graaf) en Bergheggenmus (Maasvlakte) miste ik allemaal. Vooral die laatste is nog steeds jammer, omdat ik wel mee had kunnen rijden, maar enkel die dag van de week niet kon… En dan te bedenken dat er ook nog een hele sloot soorten werd gezien die pas voor de tweede of derde keer ooit in Nederland gezien werden, zoals Kroonboszanger, Bruine Lijster, Grote Kanoet, Rosse Waaierstaart, Grote Kanoet etc.

Wél zag ik eind februari míjn tweede nieuwe soort van het jaar: een dag vogelen vanuit Ridderkerk leverde direct drie Taigaboomkruipers in de Alblasserwaard op. De eerste, in het Alblasserbos, hoorde ik na lang zoeken enkel, maar de andere twee in een ander gedeelte, lieten zich geweldig mooi zien tussen de sneeuwbuien door.

Verjaardagen 050

Taigaboomkruiper; Eurasian Treecreeper; Certhia familiaris

Twee maanden ‘droogte’ gingen mei vooraf, en ook dit jaar was mei weer één van de hoogtepunten van het jaar. 7 mei zag ik – eindelijk – m’n eerste Rode Wouw in Nederland. In het buitenland (Frankrijk, België, Duitsland) had ik er al vele gezien, maar in eigen land was het er nog nooit van gekomen. Deze dag lukte het dan eindelijk wél, na met Daniel een uurtje intensief de lucht af te hebben gespeurd vanaf de Voorofsche Polder; inderdaad, gewoon in Waddinxveen dus!

Een dag later al volgde numéro 4. M’n vader bood aan me te rijden naar de al een tijdje aanwezige Kleine Geelpootruiter achter Leiden. Daar zeg je geen nee tegen, en dus stond ik die middag te kijken naar een – vrij lastige! – kleine geelpoot, die samen met wat andere stelten op een braakliggend terrein naast Corpus rondstruinde. Dit was ook direct m’n 280e soort in Nederland.

HC4A8211

Kleine Geelpootruiter; Lesser Yellowlegs; Tringa flavipes

Eind mei volgde nieuwe #5 van 2016: een paar geweldige dagen op Texel had als hoogtepunt op vogelgebied een Breedbekstrandloper, die op de tweede dag door Diederik Kok in de Mokbaai gevonden werd. Hier liet deze nogal beweeglijke steltloper zich, tussen de vele normalere steltjes, zeer leuk zien. Daarnaast was het ook een heel leuk alternatief voor de twee keer net aan gemiste Vale Gier.

HC4A8604

Breedbekstrandloper; Broad-billed Sandpiper; Limicola falcinellus

De zomer leverde geen nieuwe soorten meer op, waarna het ook dit jaar weer de Maasvlakte werd die geweldige soorten opleverde. Twee soorten kon ik meepikken: als eerste de tweede Rosse Waaierstaart ooit in Nederland. Na de vogel van 2013 had ik niet echt meer verwacht dit superleuke vogeltje snel weer in Nederland te zien, maar dus toch. Het begon nog zo spannend, toen dinsdag de melding kwam terwijl ik in Wageningen zat en dus niet kon. Een week lang nagelbijtend afwachtend, kon ik zaterdag 24 september dan toch nog gaan met m’n opa. Deze dag liet ‘ie zich geweldig zien, op een paar meter afstand. Ondanks dat hij er op dat moment veelal wat suf bij zat, toch een geweldige waarneming!

hc4a1810-2

(Westelijke) Rosse Waaierstaart; (Western) Rufous-tailed Scrub Robin; Cercotrichas galactotes (galactotes)

Bijna exact een maand later was het de dag van misschien wel dé soort van het jaar: na een bizarre influx in Noord(west) Europa, werd op 21 oktober dan eindelijk DE Bergheggenmus gevonden op de Maasvlakte. Maar ja, toen kon ik dus niet mee met Daniel… In de hoop dat hij er nog zou zitten, zat ik de volgende dag wél op de Maasvlakte met Johannes Luiten, maar helaas, hij was al weer weg. Het leverde echter wel een hele mooie andere nieuwe soort op; namelijk een Provencaalse Grasmus, met bijgaand de meest vermoeiende twitch ooit, doordat dat beest maar door bleef vliegen langs de Stuifdijk. Desondanks konden we hem af en toe wel vrij aardig te zien krijgen.

hc4a2376-2

Provencaalse Grasmus; Dartford Warbler; Sylvia undata

Heel even leek er begin december een achtste soort bij te komen, toen er een melding binnen kwam van een Bronskopeend op de Campus in Wageningen. Helaas bleek deze een dag later een ring om te hebben…

Met deze zeven nieuwe soorten besluit ik 2016 met een totaal van 283 soorten in Nederland. Van de 209 dit jaar zaten er verder ook nog heel wat andere gave soorten bij als Buffelkopeend, Witoogeend, Flamingo, Europese Kanaries, IJsduiker en de zeer fotogenieke Gestreepte Strandloper.

HC4A1657 (2)

Gestreepte Strandloper; Pectoral Sandpiper; Calidris melanotos

Echter, ook in het buitenland zag ik nog een aantal nieuwe soorten:

Van 17 juli t/m 6 augustus vierden we (gezin en ik) vakantie in de Auvergne, een prachtige streek in Frankrijk, gedomineerd door vulkanen. Qua vogels (en vlinders/libellen, maar dat later) was het een prachtige vakantie, met vier nieuwe soorten: Een totaal onverwachte Grijze Gors (wist op dat moment niet eens dat ze in dit deel van de Auvergne zaten!) liet zich prachtig zien op de Puy de Lassolas. Hier zag ik ook, maar hoorde ik beter, een Bergfluiter. Ook zag ik in het prachtige rivierdalgebied Val d’Allier eindelijk m’n eerste Bijeneters en een Griel! Naast deze vier nieuwe soorten, zag ik ook andere mooie soorten als Grauwe Kiekendief, Grauwe Gors, vele Zwarte Wouwen, Zomertortels, Waterspreeuwen en ga zo maar door. De drie blogs zijn hier (I), hier (II) en hier (III) te vinden.

HC4A9781 (2)

Grijze Gors; Rock Bunting; Emberiza cia

HC4A9928 (2)

Griel; Stone Curlew; Burhinus oedicnemus

HC4A9967 (2)

Bijeneter; European Bee-eater; Meriops apiaster

Dan op een iets kleinere schaal: Waddinxveen. Na een recordjaar in 2015, hield ik het dit jaar qua jaarlijsten iets rustiger. Toch wist ik ook dit jaar weer 146 soorten te zien!  Hiervan waren er vijf nieuw voor de Waddinxveen-lijst, die ik nu naar 178 heb weten te tillen. Deze vijf waren allemaal binnen anderhalve maand: eerst vloog op 26 maart een Casarca over de telpost, zat er twee weken later opeens een paartje Geoorde Futen op de plas in ‘t Weegje en kon ik eindelijk ook Steltkluten bijschrijven (2 stuks in de Voorofsche Polder op 16 april). Na heel lang zoeken en heel veel pech lukte uiteindelijk ook (twee keer zelfs) Engelse Kwikstaart op zowel de Voorofsche Polder als op een braakterrein langs de Plasweg, en was de Rode Wouw óók over de Voorofsche de hele zoete kers op de taart.

Verder zag ik binnen Waddinxveen ook gave, lastige soorten als Kleine Rietgans, Ruigpootbuizerd, Velduilen, Cetti’s Zanger, Bladkoning en IJsgors. Inderdaad, een heel gaaf jaar dus binnen de gemeentegrenzen van Waddinxveen.

HC4A7485

Geoorde Fuut; Black-necked Grebe; Podiceps nigricollis

HC4A7756

Steltkluut; Black-winged Stilt; Himantopus himantopus

Net als vorig jaar, toen ik begon met vlinders en libellen, heb ik me dit jaar ook regelmatig wat meer gefocust op vlinders en libellen. Zuid-Holland is hier echter niet echt de goede provincie voor. Desondanks zag ik van beide soortgroepen een aantal nieuwe:

Hooibeestjes zag ik dit jaar eindelijk voor het eerst in Nederland, zowel op Texel als op de Ginkelsche Heide bij Ede. Mocht ook wel, want zo moeilijk zijn ze helemaal niet! Op 29 juni zag ik, samen met m’n opa, twee nieuwe soorten in De Brand: Groot Dikkopje en Kleine IJsvogelvlinder. Ook deze had ik beide al in het buitenland, maar in Nederland had ik ze nog niet eerder, van de eerste zeker nog nooit zo mooi! De laatste nieuwe dagvlinder zag ik een stuk dichter bij huis, namelijk in het Bentwoud: hier vlogen in augustus namelijk een aantal Gele Luzernevlinders rond, waarvan ik er ook één vond! Hiermee heb ik nu exact 30 soorten in Nederland. In Waddinxveen zit ik op 18, waarvan Bruin Blauwtje dit jaar nieuw was.

Ook van libellen zag ik 4 nieuwe soorten: In de Kampina (28 mei) zag ik meerdere Gewone Pantserjuffers. Pas in de nazomer volgden de andere drie: Rond Waddinxveen vond ik een aantal kleine populaties Groene Glazenmaker, voor mij nog een nieuwe soort. Verder ook twee simpele soorten: Bloedrode Heidelibel en Bruine Glazenmaker. Hiermee staat de totale lijst nu op 37, waarvan 20 in Waddinxveen (Blauwe Glazenmaker, Watersnuffel nieuw).

HC4A8424 - kopie

Gewone Pantserjuffer; Emerald Damselfly; Lestes sponsa

HC4A8412

Beekrombout; Common Clubtail; Gomphus vulgatissimus

HC4A1128

Gele Luzernevlinder; Pale Clouded Yellow; Colias hyale

De vakantie in de Auvergne leverde helemaal een sloot aan nieuwe soorten op, met wel 13 nieuwe dagvlinders en 3 nieuwe libellen. Gaafste soorten dagvlinders waren Grote en Rode VuurvlinderGrote IJsvogelvlinderBretons Spikkeldikkopje en Zomererebia, terwijl van de libellen vooral Bronslibel en Oranje Breedscheenjuffer eruit sprongen, naast Zuidelijke Keizerlibel.

HC4A9750

Zomererebia; Scotch Argus; Erebia aethiops

HC4A0104

Bretons Spikkeldikkopje; Oberthür’s Grizzled Skipper; Pyrgus armoricanus

HC4A0577 (2)

Apollovlinder; Apollo; Parnassius apollo

HC4A9547

Oranje Breedscheenjuffer; Orange White-legged Damselfly; Platycnemis acutipennis

Iedereen die ook dit jaar weer de moeite heeft genomen deze weblog te lezen/te volgen: Bedankt! En hopelijk tot 2017!

Leave a Reply

