Rustig

Zaterdag 26 november 2016

Studeren kost veel tijd, en dat is ook te merken aan de tijd die ik overhoud om te vogelen. Op zaterdagen weet ik nog wel een ochtendje vrij te maken af en toe, maar daar blijft het dan wel bij. Niet dat ik de afgelopen maand niks leuks zag:

Zo hoorde ik 23 oktober samen met een vriend een Cetti’s Zanger in ‘t Weegje, na 2013 pas de tweede waarneming ooit hier! Verder leverden een paar rondjes in Wageningen alle bossoorten op, zoals Kruisbekken, Grote Lijsters, Glanskoppen, Kuifmezen etc. Ook begin ik tussen m’n kamer in De Kraats en de Campus de leuke plekjes door te krijgen voor IJsvogel en Steenuil, die ik beide nu bijna elke dag zie, net als heel wat Grote Gele Kwikstaarten.

Nu ook het najaar ongeveer weer over is, focus ik de afgelopen twee zaterdagen (de 19e en vandaag) wat meer op fotograferen dan per se op het vinden van leuke soorten. Dat lukt vrij aardig, en levert best wat gave foto’s op.

hc4a2590-2

Koperwiek, Redwing, Turdus iliacus

hc4a2652-2

Kokmeeuw, Black-headed Gull, Chroicocephalus ridibundus

hc4a2740-2

Kuifeend, Tufted Duck, Aythya fuligula

hc4a2717-2

Merel, Common Blackbird, Turdus merula

Helemaal nergens meer op afgaan, dat kan ik dan ook weer niet. Zo pak ik vandaag even een Ruigpootbuizerd in het Bentwoud. Die kan ik natuurlijk niet laten schieten. Hij laat zich vrij makkelijk vinden en laat zich geweldig mooi zien. Het derde winterhalfjaar op rij alweer dat er hier één te vinden is! Verder moeten er ongelooflijk veel muizen zitten, want overal zijn wel blauwe reigers, buizerds, torenvalken en Blauwe Kiekendieven aan het jagen. Een tamme torenvalk vist zelfs een paar meter voor m’n neus een muis uit het gras. Wow, dat zijn toch wel de momenten om te onthouden en enorm van te genieten!

N.B. let bij de foto van de torenvalk ook vooral op de muis tussen de klauwen!

hc4a3004-2

Ruigpootbuizerd, Rough-legged Buzzard, Buteo lagopus

hc4a2880-2

Torenvalk, Common Kestrel, Falco tinninculus

5 thoughts on “Rustig

  1. Hallo Mark, coole foto’s. De meeuw is mooi van compositie en kleurtinten, de torenvalk en muis zijn mooi gevangen in de actie. Groeten, Arjen

  2. Mooie foto’s en leuke verhalen op deze blog ! Hier kom ik nog wel eens terug.
    Nog bedankt voor de correctie voor de waarneming van de torenvalk in het Bentwoud.

    Groeten
    Menno (beginnend vogelaar 🙂 )

Leave a Reply

