Streep

Vrijdag 2 september 2016

Voordat ik vanaf volgende week in Wageningen aan m’n studie biologie begin, vogel ik deze week nog even de wijde omgeving af. Het is immers de goede tijd van het jaar. Vooral het Bentwoud blijkt spannend vogelen te zijn, met vele Paapjes, Grasmussen, Tapuiten, een Boomvalk en een Blauwe Kiekendief. Een mogelijke ortolaan kan ik helaas niet afmaken. Ook zie ik hier eindelijk m’n eerste Bruin Blauwtje voor Waddinxveen. De Triangel is dit jaar wat minder, nu de huizenbouw steeds verder opschiet. Een middagje Eendragtspolder levert enorm veel Watersnippen op en een leuk groepje steltjes met 12 Kleine, 3 Bonte en 3 Krombekstrandlopers en 12 Bontbekplevieren.

14681514

Boomvalk; Eurasian Hobby; Falco subbuteo

HC4A1328 (3)

Tapuit; Northern Wheatear; Oenanthe oenanthe

Omdat er gisteren in de Groene Jonker een Gestreepte Strandloper gevonden was, besluit ik vandaag daar een rondje te maken, ondanks het bericht dat hij ‘s avonds opgevlogen zou zijn. Onderweg zie ik in de polders rond Boskoop en Zwammerdam onder andere een heel aantal Wulpen, Ooievaars, een Sperwer en een Havik. Een kort rondje door de Ruygeborg levert, naast wat Watersnippen, Witgatjes en Lepelaars niet veel op. Als ik bij de Groene Jonker aan kom, is de plek van de ‘Streep‘ makkelijk gevonden: bij een plasje staan een stuk of 6 andere vogelaars dezelfde kant op te kijken. Makkelijk!

Hij blijkt echter net opgejaagd te zijn door een sperwer, en naar een ander slikrandje te zijn gevlogen. Het plasje zelf, met geweldig mooie slikrandjes, is echter ook al leuk zat. Een Porseleinhoen (later ook nog een tweede hier) komt regelmatig even achter het riet vandaan. Op deze momenten is hij geweldig mooi te bekijken. Sowieso pas m’n derde keer dat ik deze soort heb! Verder zitten er een vijftal Kemphanen, vier Bosruiters en een groepje Watersnippen.

HC4A1442

Porseleinhoen; Spotted Crake; Porzana porzana

Samen met Frank van Duivenvoorde ga ik even later toch wat slikrandjes afzoeken, want ja, die gestreepte willen we natuurlijk wel hebben. Al snel vinden we wat randjes waar wat Bonte Strandlopers en zowel Kleine als Bontbekplevieren op lopen. Ook vind ik in een ander plasje alweer een derde Porseleinhoen. Net als ik de Gestreepte Strandloper in beeld krijg, vliegt hij, samen met twee Krombekstrandlopers, weer terug naar ‘zijn’ oude plasje. Daar terug is het simpel: regelmatig foerageert hij helemaal vooraan de slikrand. Zeker als de zon doorbreekt, is hij ongelooflijk mooi te zien. Echt bizar, zo tam als de stelten hier zijn, want niet alleen de streep, maar ook de kemphanen en krombekken foerageren en rusten op luttele meters afstand! Vette bonus is een Visarend die recht over ons heen komt cirkelen.

HC4A1545 (2)

Kemphaan; Ruff; Philomachus pugnax

HC4A1643 (3)

Krombekstrandloper; Curlew Sandpiper; Calidris ferrigunea

HC4A1564 (2)

Visarend; Osprey; Pandion haliaetus

HC4A1660 (2).JPG

Gestreepte Strandloper; Pectoral Sandpiper; Calidris melanotos

HC4A1473 (2)

Gestreepte Strandloper; Pectoral Sandpiper; Calidris melanotos

HC4A1657 (2)

Gestreepte Strandloper; Pectoral Sandpiper; Calidris melanotos

Na nog een klein rondje te hebben gemaakt (Oeverzwaluw, Slechtvalk, wat Pijlstaarten en veel Lepelaars) ga ik verder naar de Nieuwkoopse Plassen, waar de laatste dagen drie Visarenden gezien waren. Vanaf de uitkijktoren langs de Hollandse Kade zie ik er al snel één jagen. De andere twee kan ik niet vinden, maar ook deze laat zich supermooi bekijken.

HC4A1686

Visarend; Osprey; Pandion haliaetus

Langs de Meije en de Oude Rijn rijd ik naar Alphen aan den Rijn, waar ik op Bedrijventerrein De Schans op de vuilstort de meeuwen nog even afkijk. Naast een tiental Ooievaars vind ik uiteindelijk één tweede kalenderjaar Geelpootmeeuw, die zich, wel op vrij grote afstand, leuk laat zien en vergelijken met de andere aanwezige meeuwen. Een leuke afsluiter, met de ‘Streep’ als absoluut hoogtepunt!

 

2 thoughts on “Streep

  1. Dag Mark,Als ik zie hoeveel jij waarneemt op een dag dan zou ik je wel als privé gids gehad willen hebben in Duitsland. Ik heb een rode wouw gezien, schitterend beest. Zijn staart blonk prachtig in het zonlicht. Ik denk een zeearend en een visarend gezien te hebben en een behoorlijk aantal kraanvogels. Verder meer gewone vogels. Hele wolken huismussen, huis- gier- en boerenzwaluwen. Een levende vos en helaas een platgereden vos en das.Ik moest even glimlachen bij je zin in je verslag: ‘Een mogelijke ortolaan kan ik helaas niet afmaken”. Een zin met een dubbele bodem.Je eerste studieweek zit erop in Wageningen. Valt de overgang mee?.Opa

Leave a Reply

