Gele Luzernevlinder

Maandag 8 augustus 2016

Vandaag maak ik een rondje naar het Bentwoud. Afgelopen zaterdag, net terug van vakantie in de Auvergne (blogs volgen nog), hoorde ik via de regio-app namelijk dat er al een tijdje Gele Luzernevlinders in het Bentwoud zitten! Een hele leuke soort vlinder, die ik tot nu toe alleen in Frankrijk had. Nu zitten er dus vijf van deze schaarse trekvlinders in het Bentwoud, terwijl er in de rest van Nederland nauwelijks gezien worden.

Op het klaverveld waar ze zouden moeten zitten, stikt het van de Distelvlinders; ik kom minimaal 30 verschillende exemplaren tegen. Ook zitten er een heel aantal Argusvlinders, Icarusblauwtjes en een vrouwtje Roodborsttapuit. Pas als ik bijna het hele veld over heb gelopen, vind ik eindelijk een Gele Luzernevlinder, die zich minutenlang van zeer korte afstand geweldig laat bekijken. Gaaf!

HC4A1074

Distelvlinder; Painted Lady; Vanessa cardui

HC4A1111

Gele Luzernevlinder; Pale Clouded Yellow; Colias hyale

HC4A1128

Gele Luzernevlinder; Pale Clouded Yellow; Colias hyale

2 thoughts on “Gele Luzernevlinder

Leave a Reply

