Twee nieuwe in twee dagen

Zondag 8 mei 2016

Gisteren begon ik de dag met tellen op de telpost. Met deze wind moet dat toch wel wat leuks opleveren, zeker als je de andere telposten ziet?! Het valt echter wat tegen, net als donderdag. Weinig zwaluwen, al helemaal geen kwikken. Leukst zijn een purperreiger, paapje, een rouwkwikstaart en een smelleken. Opvallend zijn ook de knobbelzwanen. Donderdag had ik er al 24, gisteren zelfs 30. Geen idee waar die opeens vandaan komen. Voor de volledige telling, zie hier.

HC4A8066.JPG

Knobbelzwaan; Mute Swan; Cygnus olor

Na tweeëneenhalf uur vind ik het wel best, en ga ik naar een kruidenveldje langs de Plasweg. Vrijdag had ik hier in ieder geval een engelse kwikstaart (mogelijk een tweede), een mogelijke noordse kwik en Daniel had zelfs een waarschijnlijke grote pieper! Helaas is het leeg dit keer, en verder dan vier gele kwikken kom ik niet. Wel leuk is een opvliegende lepelaar.

HC4A8181

Lepelaar; Eurasian Spoonbill; Platalea leucorodia

Met Daniel pak ik daarna nog even de Voorofsche, dat moet toch een keer wat op gaan leveren. Dit keer niet zo heel veel blijkt even later, want buiten twee groenpootruiters en twee kemphanen zit er niets leuks. We blijven nog even om te kijken of er wat leuks overvliegt. Al snel komen er drie roepende boompiepers over, m’n eerste van het jaar. Ook checken we alle vliegende roofvogels en na een tijdje is het raak: Daniel heeft een rode wouw in beeld, net als ik m’n spullen weer inpak. In no-time heb ik m’n scoop weer en de daaropvolgende minuten laat hij zich boven Waddinxveen geweldig zien. Vervolgens verdwijnt hij richting zuidoost, waar we hem uiteindelijk uit beeld verliezen. Eindelijk dus een rode wouw in Nederland!

Vandaag wil ik in eerste instantie nog even de Voorofsche checken en een oude begraafplaats voor vliegenvangers, maar dat wordt opzij gezet als m’n vader naar de kleine geelpootruiter bij Leiden wil rijden! Supercool, want ik had niet verwacht daar nog heen te kunnen. Rond kwart voor drie staan we bij een braakliggend veld naast Corpus waar een heel leuk plasdrasgebiedje is ontstaan. Bij aankomst blijkt de kleine geelpoot net uit beeld te zijn. In de tijd dat we hem proberen terug te vinden vliegt er een ooievaar over. Ook op het veldje zelf zit genoeg om me mee te vermaken: een groenpootruiter, bosruiter, oeverlopers en als leukste wel een temmincks strandloper. Na een kwartiertje krijg ik hem dan eindelijk in beeld: Soort #280 in Nederland is binnen. Tussen de vrij hoge begroeiing laat hij zich prima zien, hoewel hij af en toe wel lastig is. Toch zijn uiteindelijk ook de gele poten prima te zien. Heel erg leuk!

HC4A8207

Kleine Geelpootruiter (voor) en Groenpootruiter (achter); Lesser Yellowlegs (in the front) and Common Greenshank (behind); Tringa flavipes / Tringa nebularia

HC4A8211

Kleine Geelpootruiter; Lesser Yellowlegs; Tringa flavipes

One thought on “Twee nieuwe in twee dagen

Leave a Reply

