Weer een leuke stelt in de Voorofsche

Zaterdag 16 april 2016

Na een 24-uursreis naar Parijs, is het niet zo raar dat ik m’n ochtend gebruik om uit te slapen. Dat blijkt echter vrij frusterend uit te pakken: als ik om 10.30 wakker wordt en m’n WhatsApp check, blijken er rond half negen twee steltkluten in de Voorofsche gezien te zijn, en om kwart voor negen weg te zijn gevlogen. Jammer, want deze soort had ik nog niet in Waddinxveen, en had nog een leuke inhaler geweest (in 2010 zat er één in ‘t Weegje).

‘s Middags besluit ik toch nog even een rondje te maken door Waddinxveen en begin ik bij de Voorofsche. Op de twee ‘kwikkenweilandjes’ lopen 7 witte en 1 gele kwikstaart; dit keer geen rouwkwikstaart. Als ik vervolgens het plasdras check, stuit ik, geheel onverwacht, op een steltkluut, die in het midden staat te rusten! Even later vind ik ook de tweede terug, druk foeragerend. Gaaf, die had ik niet aan zien komen, na het bericht dat ze weg waren gevlogen! In het daaropvolgende uur bekijk ik ze uitgebreid samen met eerst Martin en daarna Johannes. Heel gaaf, en dus weer een leuke soort steltloper in de Voorofsche, na vorig jaar de blonde ruiter. Benieuwd of er dit voorjaar nog meer volgt!

HC4A7758

Steltkluut; Black-winged Stilt; Himantopus himantopus

HC4A7790

Steltkluut; Black-winged Stilt; Himantopus himantopus

HC4A7802

Steltkluut; Black-winged Stilt; Himantopus himantopus

HC4A7756

Steltkluut; Black-winged Stilt; Himantopus himantopus

One thought on “Weer een leuke stelt in de Voorofsche

Leave a Reply

