Ruigpootbuizerd en Geoorde Futen

Zondag 10 april 2016

Gisteren kreeg ik dan eindelijk m’n nieuwe camera: een Canon 7D Mark II met de Canon EF 400mm-lens. Het kost wat, maar dan heb je natuurlijk ook wat! Natuurlijk kan ik het niet laten om hem direct uit te gaan proberen, en dus maak ik samen met een vriend uit m’n klas een rondje door Waddinxveen.

We beginnen bij de Voorofsche Polder, waar we helaas geen rouwkwikstaarten kunnen vinden. De afgelopen weken zaten er altijd wel twee, maar nu dus niet. Ver weg loopt een kleine plevier, en er vliegt een gele kwikstaart over. In het plasdras zit geen leuke stelt ofzo; wel komen er twee slechtvalken over, waarvan één alles de lucht in jaagt. Supergaaf om te zien. Fotograferen is, ook met deze camera, echter vrij lastig. Wennen!

HC4A7241

Slechtvalk; Peregrine Falcon; Falco peregrinus

Een rondje door het Gouwebos levert, naast heel veel zingende tjiftjafs, fitissen en zwartkoppen, niet veel op. Een druk foeragerende goudhaan is echter wel leuk.

Vervolgens pakken we de Triangel, waar we de vrijdag gemelde tapuiten snel vinden. Ook de kleine plevieren zitten nog volop te baltsen. De gekraagde roodstaart, die donderdag en vrijdag zong (vrijdag horen zingen), laat zich nu niet meer horen. Verder komen er twee ijsvogels langs, zingen er heel wat blauwborsten en zijn de oeverzwaluwen (stuk of 40) volop bezig met nesten aan het graven in een zandhoop.

HC4A7293

Tapuit; Northern Wheatear; Oenanthe oenanthe

HC4A7297

Blauwborst; Bluethroat; Luscina svecica

We rijden nog even door naar een plek waar ik twee broedende ijsvogels weet te zitten. Bij aankomst zien we het mannetje met een vis in z’n snavel naar de broedplek vliegen, waar ook het vrouwtje zit. Een weekje terug zag ik hier ook al een paring, heel gaaf, en leuk om in de gaten te houden!

‘s Avonds krijg ik een appje van Daniel dat hij een ruigpootbuizerd gevonden heeft vanaf de telpost. Waarschijnlijk de vogel die hier al de hele winter rond hangt, maar ik had hem nog niet gezien. Een kwartiertje later ben ik er, en kan ik hem door Daniels scoop leuk zien. Wel ver weg, maar het is toch wel een hele leuke soort in Waddinxveen.

Vandaag zie ik op waarneming.nl een melding van twee geoorde futen in ‘t Weegje! Deze soort is enkel in 2000 en 2004 een keer ingevoerd in ‘t Weegje, en ik heb deze soort dus nog nooit gezien hier. ‘s Middags rond twee uur fiets ik er dan ook even naar toe, en bij aankomst heb ik ze direct in beeld. Ze zwemmen vrij dicht langs de kant, en laten zich daar, volop vissend, geweldig zien. Soort 175 alweer in Waddinxveen!

HC4A7481

Geoorde Fuut; Black-necked Grebe; Podiceps nigricollis

 

One thought on “Ruigpootbuizerd en Geoorde Futen

Leave a Reply

