Taiga, Roodhals en Buffelkop

Donderdag 25 februari 2016

Na ruim 80 kilometer fietsen kom ik rond half zeven terug bij m’n vader in Ridderkerk. Met moeie benen, maar het was het waard. Een rondje Ridderkerk-Alblasserdam-Rhoon-Ridderkerk leverde heel wat moois op.

In een sneeuwbui vertrok ik richting het Alblasserbos, waar al een tijdje een taigaboomkruiper rond zou hangen. Voor mij nog een lifer. Het is droog als ik aan kom, maar hem vinden, ho maar. In het uurtje dat ik er zoek, hoor ik hem uiteindelijk maar één keer kort zingen. Niet echt bevredigend. Wel is het heerlijk rondfietsen daar, met volop zingende vogels. Leukste is een groene specht en een vrij tamme heggenmus.

Verjaardagen 041

Heggenmus, Dunnock, Prunella modularis

Ik wil toch wel echt een taiga zien, en daarom ga ik naar het acht kilometer verderop gelegen Alblasserbos bij Papendrecht. Voordat ik kan gaan zoeken, wacht ik de tweede sneeuwbui van de dag af, maar daarna is het vrijwel direct raak. Eerst hoor en zie ik een aantal goudhaantes, een vuurgoudhaantje en een matkop, vervolgens wijst een andere vogelaar me op de taigaboomkruiper, die totaal niet schuw blijkt. Met regelmaat duikt hij naar de boom waar ik vlak voor sta, waardoor zelfs met het blote oog alle kenmerken te zien zijn: witte buik, wenkbrauwstreep, ‘trappetje’ etc. Even later volgt ook nummer twee, die uiteindelijk ook constant zingt. Geweldig!

Verjaardagen 050

Taigaboomkruiper, Eurasian Treecreeper, Certhia familiaris

Verjaardagen 061

Taigaboomkruiper, Eurasian Treecreeper, Certhia familiaris

Door weer een sneeuwbui fiets ik naar Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik kort Polder Sandelingen afvogel. Dit levert helaas geen roerdomp op, wel twee bokjes en een stuk of 15 watersnippen in een pitrusveldje en de al tijden aanwezige geelpootmeeuw.

Verjaardagen 068

Geelpootmeeuw, Yellow-legged Gull, Larus michahellis

Vervolgens check ik bij Heerjansdam het stukje Waal, waar regelmatig grote zaagbekken zitten en tot en met de twintigste ook een roodhalsfuut. Twee dodaarsjes zijn snel gevonden, en tot m’n grote verbazing zit de roodhalsfuut er ook nog! Heel gaaf, want tot nu toe zag ik deze soort enkel ver weg en kort op zee. Deze was volop aan het duiken, en regelmatig ook met succes. Na een tijdje verdween hij achter een hoekje waar hij niet meer te zien was, maar wel heel gaaf om deze soort hier gezien te hebben.

Verjaardagen 080

Roodhalsfuut, Red-necked Grebe, Podiceps grisegena

Verjaardagen 081

Roodhalsfuut, Red-necked Grebe, Podiceps grisegena

Langs de Oude Maas ging het langzaam verder richting Barendrecht. Op de Oude Maas zelf kon ik de middelste zaagbekken helaas niet vinden. In het Bouwdok naast de Heinenoordtunnel zaten wel vier grote zaagbekken, twee paartjes. Ook vlogen hier heel wat wulpen rond.

Op de Gaatkensplas pikte ik natuurlijk even de buffelkopeend mee, die hier nu al sinds 2004 overwintert. Op aanwijzen van een groep Engelse vogelaars was ook deze snel gevonden. In tegenstelling tot vorige keren zwom hij nu vlak onder de kant, ook wel een keer leuk.

Verjaardagen 089

Buffelkopeend, Bufflehead, Bucephala albeola

Verjaardagen 097

Buffelkopeend, Bufflehead, Bucephala albeola

De volgende plek lag een stuk ten westen van Barendrecht, waar een beverburcht vlak langs het pad ligt. Het was nog laag water, dus reed ik nog wat door de Carnisse Grienden, Klein Profijt en de Rhoonse Grienden. Dit leverde veel matkoppen, een wegschietende ijsvogel en een lachende groene specht op. Ook waren er overal bomen te zien die door bevers afgeknaagd waren. Terug bij de burcht begon het hoogwater te worden. Indrukwekkend om te zien hoe de grienden vollopen met water! Helaas waren de bevers nog niet uit hun burcht voordat ik wegging, maar ik weet dus in ieder geval waar ik moet zijn voor de volgende keer.

Verjaardagen 101

Beverburcht bij laagwater, Beaver lodge during low tide

Verjaardagen 102

Beverburcht bij opkomend tij, Beaver lodge during rising tide

Op de terugweg zag ik in de polders nog een smelleken jagen op een groepje graspiepers en bij het Waalbos riep een waterpieper. Rond half zeven kwam ik terug in Ridderkerk, na weer een heerlijk dagje gevogeld te hebben.

 

One thought on “Taiga, Roodhals en Buffelkop

Leave a Reply

