2015: In de ban van de Waddinxveen-jaarlijst

Donderdag 31 december 2015

Nog een paar uur, dan is ook 2015 weer om. Een jaar waarin ik niet zo heel veel nieuwe soorten zag in Nederland, maar wel een jaar met een aantal onvergetelijke ervaringen. En natuurlijk ook het jaar waarin ik en Martin Harskamp vol voor de Waddinxveen-jaarlijst gingen.

Eerst maar eens de nieuwe soorten:

De eerste was een hop, die ik samen met mijn opa bij de Ackerdijksche Plassen geweldig kon bekijken. Een vreemd moment om een hop te zien, zo midden in de winter op 10 januari, maar dat maakte de hop er niet minder mooi om! Een hop zie ik later dit jaar trouwens nog twee keer: Eerst langs de telpost vliegend op 2 mei en later op vakantie in de Morvan.

hop 022 - kopie

Hop, Eurasian Hoopoe, Upopa epops

Twee weken later stond de teller met nieuwe soorten al op 4! Een dag met Daniel Benders en Aad van der Ent levert welgeteld drie nieuwe soorten op, en welke! We beginnen, net als vele andere vogelaars, bij een kleine trap in Polder Arkemheen. Daarna pikken we de kleine toppers in het Veluwemeer mee, en we sluiten de dag af met een siberische tjiftjaf, die zich overigens alleen liet horen. Zie hier voor de blog van die dag.

kleine trap 018

Kleine Trap, Little Bustard, Tetrax tetrax

kleine trap 020

Kleine Topper, Lesser Scaup, Aythya affinis

Na een geweldig begin van het jaar valt het stil, totdat mei aanbreekt. Nu hoef ik niet eens ver weg om nieuwe soorten te zien, want binnen vier dagen zie ik 3 nieuwe soorten, allemaal binnen de grenzen van Waddinxveen! De eerste is een kwartel op 1 mei, die over de akkers vliegt langs het Schravenwildertpad. De dag erna ga ik weer vogelen en zie ik, naast de al eerder genoemde hop een door Daniel Benders ontdekte blonde ruiter in de Voorofsche Polder. Weer twee dagen later, op 4 mei, vinden we een zwarte wouw langs het Schravenwildertpad! Een drietal geweldige dagen, en het bewijs dat vogelen in de gemeente ook gewoon leuk is!

Blonde Ruiter

Blonde Ruiter, Buff-Breasted Sandpiper, Tryngites subruficollis (Foto: Johannes Luiten)

Het duurt een maandje voordat de volgende nieuwe soort zich laat zien. Een mannetje Oostelijke blonde tapuit in de duinen tussen Katwijk en Noordwijk, daar is ook Daniel Benders wel in geïnteresseerd. En dus zie ik samen met hem mijn achtste nieuwe soort van het jaar, een hele mooie!

IMG_20150610_195134

Oostelijke Blonde Tapuit, Eastern Black-eared Wheatear, Oenanthe melanoleuca

Het duurt weer even voordat ik de volgende nieuwe soort zie (in Nederland), maar twee maanden later volgt een bericht in de regiowhatsappgroep, dat er een klein waterhoen zit in de Ruygeborg. Deze wordt geheim gehouden, omdat het verleden heeft uitgewezen dat dit gebied niet geschikt is voor grote groepen vogelaars. En dus wordt hij enkel gedeeld in lokale groepen. Direct dezelfde avond ben ik er met Daniel Benders heen gegaan, en konden we hem prachtig voor een rietkraag zien scharrelen.

phil-koken-klein-waterhoen

Klein Waterhoen (juveniel), Little Crake (juvenile), Porzana parva
(Foto: Phil Koken)

Alweer tweeëneenhalve maand later volgt nummer 10: Bij Ridderkerk, in de Crezéepolder, wordt een mongoolse pieper gevonden! M’n moeder wil me er heen rijden, en op de valreep zie ik deze superzeldzame soort in het laatste licht helemaal vrij foerageren. Geweldig!

Mongoolse Pieper 053

Mongoolse Pieper, Blyth’s Pipit, Anthus Godlewskii

Het lijkt erop dat het bij 10 nieuwe soorten blijft, maar toch zie ik op 23 december nog één nieuwe: De grote burgemeester bij Scheveningen wordt eindelijk binnengetikt, na deze meeuw heel vaak te hebben gedipt. Erg lang kan ik er niet van genieten, maar ach, zo zeldzaam zijn ze niet.

Dominobaan Sietse 008

Grote Burgemeester, Glaucous Gull, Larus hyperboreus

In Nederland eindig ik het jaar zo op 209 soorten, 9 soorten minder dan vorig jaar. Dit komt vooral omdat ik dit jaar vooral in Waddinxveen heb gevogeld en ja, dan mis je nog wel eens wat. Maar daar straks meer over.

Drie keer dit jaar ben ik naar het buitenland geweest, en dat levert natuurlijk ook genoeg nieuwe soorten op. Van 18-26 april zat ik met m’n klas op Malta, en dat was qua vogels geweldig, ondanks dat ik niet onbeperkt de tijd had. Tijdens deze week zag ik 5 nieuwe soorten: Spaanse mussen, die daar werkelijk overal zaten, kleine zwartkoppen, 3 roodkeelpiepers, een baardgrasmus en als persoonlijk hoogtepunt een withalsvliegenvanger! Dit hadden er de laatste vrijdag, 25 april, misschien nog wel meer kunnen worden, ware het niet dat ik toen in m’n been geschoten werd tijdens het vogelen… Zie hier (I) en hier (II) voor de beide weblogs.

Malta! 349

Spaanse Mus, Spanish Sparrow, Passer hispaniolensis

Malta! 367

Kleine Zwartkop, Sardinian Warbler, Sylvia melanocephala

Malta! 363

Withalsvliegenvanger, Collared Flycatcher, Ficedula albicollis

In juli/augustus ging ik met m’n ouders drie weken op vakantie naar de Morvan. Het leek er lang op dat ik geen enkele nieuwe soort zou vinden, maar uiteindelijk zag ik op de laatste dag nog een zwarte ooievaar. Voor de blogs, zie de volgende links: Deel I, Deel II en Deel III.

De laatste buitenlandtrip was naar de Eifel met m’n opa. Ook hier zag ik één nieuwe soort, en meteen twee, waarvan één totaal niet schuw: Waterspreeuwen, een soort waar ik al heel lang op gehoopt had en voor niks naar gezocht. Voor de blogs, zie de volgende links: Deel I en Deel II.

Eifel 037

Waterspreeuw, White-throated Dipper, Cinclus cinclus

Met al deze nieuwe soorten heb ik nu 276 soorten gezien in Nederland (de witkruintapuit uit 2014 is immers niet aanvaard) en 296 soorten met soorten in het buitenland erbij.

Zoals gezegd, tijdens 2015 was ik ‘in de ban van de Waddinxveen-jaarlijst’. Eind 2014 hadden Martin Harskamp en ik afgesproken om te proberen de 150 soorten te halen in één jaar binnen de gemeentegrenzen van Waddinxveen. Vorig jaar strandde hij op 146, nu wilden we dus kijken of 150 mogelijk zou zijn.

Het hele jaar door was het opletten of er ergens een nieuwe jaarsoort gemeld werd en vooral zo veel mogelijk zelf zoeken in Waddinxveen naar nieuwe soorten. Eind mei zat ik op die manier al op 134 soorten. Zeker vanaf toen werd het sprokkelen, maar al heel gauw in september merkte ik dat de 150 mogelijk moest zijn. 28 oktober al zag ik de 150ste soort, een houtsnip. Uiteindelijk heb ik de jaarlijst op 152 soorten weten te krijgen, mission accomplished!

Jaarlijst 2015

Deze manier van vogelen zorgde er natuurlijk ook voor dat ik heel wat nieuwe soorten voor Waddinxveen scoorde: 15 in totaal, waardoor ik nu op 173 soorten zit binnen de gemeente!

Patrijzen zag ik op 17 januari eindelijk voor het eerst in Waddinxveen, langs het Schravenwildertpad. Op 12 maart was een mannetje grote zaagbek die recht over m’n huis vloog, een hele leuke bonus voor de jaarlijst. 14 april zag ik m’n eerste dwergmeeuw in ‘t Weegje, drie dagen later de eerste bonte vliegenvanger in het Gouwebos. 26 april werkte ik een ‘schaamsoort’ weg, namelijk een groepje bontbekplevieren in de Voorofsche Polder. Een dag later vond Martin Harskamp een grauwe kiekendief langs het Schravenwildertpad, en vervolgens was van 1 t/m 4 mei het kwartet kwartel, blonde ruiter, hop en zwarte wouw nieuw. De simpelste soort die ik nog moest in Waddinxveen, de kluut, zag ik eindelijk op 14 juli, op een bouwterrein. Een maand later vloog er een wespendief over m’n huis, en 12 september zag ik nog een nieuwe roofvogel: Een visarend vloog langs de telpost. 17 oktober vond ik een ijsgors op de Triangel, en de laatste nieuwe soort was de kleine rietgans, de allereerste waarneming van deze soort in Waddinxveen! En wie weet, misschien kan er ook ooit nog een bepaalde soort braamsluiper bij, als er meer kennis is over de braamsluipers: Op 12 september zagen Johannes, Martin en ik immers een vreemde braamsluiper, die tot nu toe in de wachtkamer staat.

009

Patrijs, Grey Partridge, Perdix perdix

jurken marktplaats 077

Bonte Vliegenvanger, European Pied Flycatcher, Ficedula hypoleuca

Verjaardag Mark 019

Braamsluiper?, Lesser Whitethroat?

Door het jaar heen zag ik verder nog leuke soorten als flamingo, woudaap, arendbuizerd, ruigpootbuizerd, witvleugelstern, pestvogel, bladkoning en roodmus. Geen van allen nieuw, maar zeer zeker wel het genieten waard.

pestvogel 056

Pestvogel, Bohemian Waxwing, Bombycilla garrulus

DSC08524

Roodmus, Common Rosefinch, Carpodacus erythrinus

Vlinders en libellen kregen dit jaar ook aandacht, hoewel er niet zo veel bijzondere zitten, hier in het westen. Toch heb ik aardig wat leuke soorten gezien: Leuke libellensoorten zoals zwervende heidelibellen op de Triangel, een vuurlibel in het Goudse Hout, en heel wat in de Kampina, waaronder beekrombout, koraaljuffer, venwitsnuitlibel en metaalglanslibel. Tot slot zag ik ook nog een gaffellibel langs de Roer. In het buitenland heb ik uiteraard ook naar libellen gekeken, en daar zag ik, vooral in de Morvan, leuke soorten als zuidelijke glazenmaker en zuidelijke oeverlibel. In Nederland heb ik er nu 33, met het buitenland erbij zit ik op 43 soorten.

kampina 120

Beekrombout, Common Club-tail, Gomphus vulgatissimus

kampina 172

Metaalglanslibel, Brilliant Emerald, Somatochlora metallica

Zwervende Heidelibel 058

Zwervende Heidelibel, Red-veined Darter, Sympetrum fonscolombii

Ook qua vlinders was het een prima jaar. In Nederland had ik alleen eikenpage en groentje nog nooit eerder gezien, in het buitenland echter had ik 11 nieuwe soorten: O.a. bruin dikkopje, tijgerblauwtje, dwergblauwtje, zilveren maan en kleine parelmoervlinder in de Morvan; Bleek blauwtje zag ik in de Eifel voor het eerst. Dat brengt m’n totaal in Nederland op 26 en m’n totaal met het buitenland erbij op 50.

Morvan 461

Bruin Dikkopje, Dingy Skipper, Erynnis tages

Eifel 095

Dwergblauwtje, Small Blue, Cupido minimus

Eifel 148

Bleek Blauwtje, Chalkhill Blue, Polyommatos coridon

Iedereen die mijn blog volgt en/of leest: Bedankt hiervoor! En hopelijk wordt 2016 net zo vogel-, vlinder- en libellenrijk als 2015!

2 thoughts on “2015: In de ban van de Waddinxveen-jaarlijst

  1. Leuke blog weer! Ik denk dat er wel een foutje in zit. Je schrijft welke vlindersoorten je voor het eerst hebt gezien in het buitenland, daar staat ook Klein Geaderd Witje tussen. Die had je vast al eens eerder gezien, in je tuin bijvoorbeeld ;-).

    groeten, Martin Harskamp

Leave a Reply

