Eindelijk, een “burrie”

Woensdag 23 december 2015

De grote en kleine burgemeester, het waren twee soorten waar ik al zo vaak naar gezocht had in Katwijk en Scheveningen, maar ik had ze nog nooit gezien. Elke keer hetzelfde: De dag voordat ik ging werd de “burrie” volop gezien, maar als ik er heen ging: niks te vinden. Vandaag, na een strandwandeling met het gezin, een nieuwe poging in Scheveningen, waar al een tijdje een niet zo schuwe grote burgemeester verblijft.

En zowaar, bij aankomst in de Binnenhaven zie ik al heel snel de grote burrie zitten. Als ik wat verder loop om hem beter te zien, vliegt hij op. Hij lijkt gewoon wat rondjes te vliegen, maar uiteindelijk wint hij snel hoogte en verdwijnt dan uit zicht. Het lukt me nog net om één bewijsplaatje te schieten. Ach, hij is in ieder geval binnen! Samen met wat andere vogelaars wacht ik totdat hij terugkomt, maar dat gebeurt niet, in ieder geval niet in het kleine half uur dat ik er sta te wachten. Na een half uur is het wel weer welletjes, ik ben immers niet alleen vandaag, en gaan we er weer vandoor, met in ieder geval één van de twee burgemeesters op zak. Nu de kleine nog!

Dominobaan Sietse 008.JPG

Grote Burgemeester, Glaucous Gull, Larus hyperboreus

One thought on “Eindelijk, een “burrie”

Leave a Reply

