Klapekster en vier fantastische velduilen

Zaterdag 19 december 2015

Hehe, eindelijk weer een dag vol vogelen, dat mag wel weer een keer. De afgelopen weken had ik, vooral door het afmaken van m’n PWS, maar weinig tijd om veel te vogelen. Zo leverde 14 november wat leuke soorten op bij Scheveningen, zoals verschillende pontische meeuwen, drieteenmeeuwen, een geelpootmeeuw en veel bonte strandlopers en rotganzen. Op 5 december was een roerdomp bij de Zevenhuizerplas een leuke soort, en in Waddinxveen zag ik onder andere meerdere keren een witkopstaartmees, een mooie groep toendrarietganzen (#151 dit jaar in Waddinxveen) en een waterral in het Gouwebos. Maar echt een dag weg, dat is al lang geleden.

Ik begin in het Bentwoud, waar al weken lang een klapekster rondzwerft over de golfbaan en een deel van het Bentwoud. Het blijkt een lastig te vinden vogel te zijn, niet raar in een gebied waar overal losse, kleine boompjes staan. Ik zie al snel een overwinterend paartje roodborsttapuiten, maar de klapekster laat zich maar niet zien. Net als ik dan maar verder wil gaan, zie ik de klapekster, m’n tweede pas in Nederland en derde ooit, dan toch bovenin een boompje zitten, wel wat ver weg. Door de scoop is hij echter prima te zien. Regelmatig duikt hij naar beneden op jacht naar een muis, maar dit lijkt niet te lukken. Na een minuut of tien vliegt hij hoog op, om ver weg op de golfbaan weer te landen, voor mij het teken om verder te gaan.

Klapekster 009

Klapekster, Great Grey Shrike, Lanius excubitor

Klapekster 007

Klapekster, Great Grey Shrike, Lanius excubitor

De patrijzen van Bedrijventerrein Prisma zijn de laatste tijd ook weer regelmatig te zien, dus is dat m’n volgende bestemming. Maar natuurlijk vind ik ze weer niet (Volgens mij heb ik ze hier nog steeds niet, ondanks dat ze heel makkelijk horen te zijn hier…). Nu ik dus toch nog tijd heb, ga ik toch maar door naar de velduilen, die hier in de buurt al een tijd lang geweldig te zien zijn. 5 december miste ik ze, maar het moet toch wel lukken, gezien het aantal waarnemingen per dag.

Er staan in ieder geval genoeg auto’s, en als ik aan kom, is het enkel een kwestie van aansluiten bij de grote groep. Heel lang kan ik één van de zes hier aanwezige velduilen geweldig bekijken én natuurlijk fotograferen. Maar zelfs het bekijken van deze uil is al helemaal geweldig. Uiteindelijk vind de uil de grote groep fotografen wel welletjes, waarna hij het gras induikt, waarna ik hem niet meer terugzie.

Klapekster 029

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

Klapekster 041

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

We blijven nog hopen dat hij er uit komt, maar dit geven we op als we verder op de dijk een andere groep fotografen volop foto’s zien maken. Met een aantal anderen ga ik daar maar heen, en daar zit een tweede velduil op een modderhoop. Ook deze laat zich, zij het iets korter, geweldig mooi zien, totdat ook deze opvliegt.

Klapekster 058

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

Klapekster 070

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

We hoeven niet lang te wachten voor de volgende, want iets later komt er uit het niets weer een velduil aanvliegen, die tot onze verrassing een andere velduil vlak voor onze neus opjaagt! Na een kort gevecht verdwijnt de ene naar links, terwijl de andere bijna voor ons gaat zitten! Met iets beter licht is deze gewoon nóg beter te zien, fantastisch!

Klapekster 080

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

Klapekster 084

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

Klapekster 089

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

Hierna zien we verschillende velduilen nog rondjes vliegen boven de akkers, en één landt er nog net te ver weg op de dijk, maar wat zijn ze gaaf! Iets minder gaaf is echter, dat één van de velduilen dood is gevonden langs de weg. Een vrouw brengt haar langs bij een man van faunabeheer. Triest om zo een mooi beest dood te zien, maar dan is wel goed te zien hoe fantastisch mooi ze zijn! Als het licht snel minder wordt, vind ik het wel weer best, en kan ik zéér tevreden naar huis gaan!

Klapekster 085

Velduil, Short-eared Owl, Asio flammeus

2 thoughts on “Klapekster en vier fantastische velduilen

Leave a Reply

