Morvan III; Op de valreep

Vanaf zondag 19 juli tot en met zaterdag 8 augustus heb ik met het gezin vakantie gevierd in de Morvan, Frankrijk. We zaten aan de rand van dit ‘Parc Naturel Régional’, vlakbij het plaatsje Onlay. Drie weken lang was het genieten, ondanks dat het soms wel heel erg heet was.

Morvan 468

Uitzicht vanaf ons vakantiehuisje, View from our holiday cottage

Zondag 2 augustus; Tourbière de Montour

Ondanks dat het vandaag nogal warm ging worden, besloten we toch om nog in ieder geval één keer te gaan wandelen. Dit keer bij het Tourbière de Montour, een veengebied. Onderweg was het echter ook al leuk, met bij het Lac de Petit-Pannecière, waar we toevallig langsreden, een mooie, jonge vos. Op de slikrandjes van het meer liepen een oeverloper, 3 witgatjes en een kemphaan. Leuke nieuwe soorten dus voor de vakantielijst, net zoals wat knobbelzwanen, waterhoentjes en wilde eenden…

Het veen zelf viel helaas wat tegen. Ook dit veen lag weer helemaal droog, en er vlogen nauwelijks vlinders, buiten de gewone veldparelmoervlinders. Enige soorten van betekenis waren wat grauwe klauwieren en roodborsttapuiten.

Morvan 566

Tourbière de Montour

Maandag 3 augustus; Thuis

Een bloedhete dag vandaag, dus veel kon er niet gedaan worden. Desondanks zag ik bij het huisje weer een wielewaal langsvliegen, 2 roodborsttapuiten, en er zaten de hele dag een stuk of drie keizersmantels op de vlinderstruik.

Dinsdag 4 augustus; Thuis

De tweede snikhete dag op rij. Toch heb ik nog wel wat gezien, waarvan twee rode eekhoorns het leukst waren. Verder probeerde ik ‘s middags nog een keer de hop te zien, maar dit lukte helaas niet. Wel wat grote lijsters (4), grauwe klauwieren (~8) en roeken (~150).

Morvan 612

Grauwe Klauwier, Red-Backed Shrike, Lanius Collurio

Één doel van me deze vakantie was het mooi fotograferen van een parelmoervlinder. Nou waren deze in de buurt van ons huisje niet echt in groten getale aanwezig, maar toch had ik al één veldje gevonden waar een aantal veldparelmoervlinders rondvlogen. Aangezien het deze avond wel mooi licht leek te worden, besloot ik om het deze te gaan proberen. Na heel wat zoeken lukte het me uiteindelijk om een veldparelmoer te vinden, en toen het licht eenmaal mooi was, lukten de foto’s geweldig:

Morvan 628

Veldparelmoervlinder, Glanville Fritillary, Melitaea Cinxia

Morvan 648

Veldparelmoervlinder, Glanville Fritillary, Melitaea Cinxia

Woensdag 5 augustus; Signal d’Uchon

Gelukkig werd de hitte voor één dag onderbroken, waardoor we toch nog een keer konden gaan wandelen, dit keer bij het Signal d’Uchon. Dit leverde een rode wouw en een paapje op. Vooral het uitzicht vanaf de Rochers du Carnaval, rotsen op de top van het Signal d’Uchon, was echter zeer mooi; zelfs de Puy-de-Dôme (150 kilometer afstand) was te zien.

Donderdag 6 augustus; Thuis

De vakantie was al bijna over, en het was weer heet, dus de laatste twee dagen werden thuis doorgebracht. Dit leverde dan toch nog een keer een nieuwe vlinder op, toch nog deze week. Hij was erg vliegerig, waardoor ik hem niet heel goed kon zien of fotograferen, maar de kenmerkende achterkant die bij een tijgerblauwtje hoort, was wél goed te zien. Verder vloog er weer een bruin dikkopje rond.

Vrijdag 7 augustus; Thuis

Met 38 graden doe je niet zoveel, en dus ben ik vandaag ook niet veel buiten geweest om vlinders of vogels te gaan zoeken. Dat bleek ook niet nodig, want bij het avondeten zag ik ver weg een ooievaar langsvliegen. Zo snel mogelijk m’n verrekijker gepakt, en inderdaad: Een zwarte ooievaar! Heel lang kon ik hem niet bekijken, maar ik had dan tóch nog ein-de-lijk m’n nieuwe vogelsoort… Op de valreep dus.

Zaterdag 8 augustus; Terugreis

Helaas, de drie weken waren alweer over. Toch was er op de terugreis nog genoeg te zien. In de eerste twee uur zagen we 6 vossen, 3 reeën, een rode eekhoorn en zelfs een wild zwijn, die zomaar langs de weg rende. Gaaf, want die had ik nog nooit gezien. Zo eindigde een mooie vakantie in stijl, met 1 nieuwe vogelsoort, 9 nieuwe vlindersoorten en 2 nieuwe libellensoorten. Zeker geen slechte score dus.

Morvan 309

Ons huisje en het uitzicht, Our cottage and the view

One thought on “Morvan III; Op de valreep

Leave a Reply

