Vuurlibel in het Goudse Hout

Toevallig zie ik vanmiddag een melding van een vuurlibel in het Goudse Hout. Nog nooit gezien, en als ik toch tijd heb om even te gaan… Waarom dan ook niet.

Via de Triangel, ‘t Weegje en Polder Middelblok rijd ik naar Gouda toe. Op de Triangel zie ik opvallend veel argusvlinders. Zonder over het hele terrein te lopen, kom ik op minimaal 11 exemplaren van deze soort. Verder vind ik nog een distelvlinder, een blauwborst en zowaar m´n eerste tapuit van het najaar. Het Weegje levert helaas geen waterrietzanger op, en ook Polder Middelblok is leeg.

In de heemtuin van het Goudse Hout struin ik een tijdje rond, maar een vuurlibel vinden, ho maar. Ik zie wat gaaien, kleine roodoogjuffers en heel veel gewone oeverlibellen, maar daar houdt het wel mee op. Na een tijdje komt Jaap van Dam aanlopen. Hij had hem zondag ook al gezien. Het lijkt wel of zijn komst geluk brengt, want zo´n 10 minuten na zijn aankomst zien we zowaar een (of de) vuurlibel vliegen. Zij (want ze heeft een legschede) is erg vliegerig, maar gelukkig blijft ze een minuutje lang precies goed zitten voor een foto en om haar goed te zien. Gaaf, leuke libellen kunnen dus tóch wel dicht bij Waddinxveen.

Vuurlibel 009

Vuurlibel, Scarlet Dragonfly, Crocothemis erythraea

Leave a Reply

