Grauwe Kiekendief, Patrijzen en Kwartel

Woensdagavond belde Martin Harskamp dat hij bij het Schravenwildertpad een Grauwe Kiekendief gevonden had! Wow, dat is nog eens een soort voor Waddinxveen! Lang hoefde ik er dan ook niet over na te denken, en niet veel later (volgens mij nog nooit zo snel de Onderweg af gefietst) stond ik bij Martin.

Hij was de kiek echter alweer kwijt, en door het snel minder wordende licht, verwachtten we er niet zo heel veel meer van, zeker omdat hij waarschijnlijk in hoog gras zou zitten. Opvallend waren wel de vele vrouwtjes Bruine Kiekendieven. Uiteindelijk besloten we maar weer terug te gaan, nog wel alle roofvogels afkijkend. Dat bleek een goede keus, want na een tijdje zagen we toch een zeer slanke kiekendief vliegen, wat hem bleek te zijn! Ondanks het slechte licht was hij erg mooi te zien, eerst in vlucht, en daarna nog een tijdje op de grond zittend. Een Paapje aan het begin van het Schravenwildertpad was nog een mooie bonus.

Nu ik vakantie heb, heb ik ook weer zat tijd om te gaan vogelen. Daarom ging ik vanavond weer even langs het Schravenwildertpad vogelen. Al snel kwam ik bij een akker waar minimaal 6 Tapuiten zaten, net als vele Gele Kwikstaarten, die daar trouwens overal zitten. Bruine Kiekendieven zaten ook vandaag weer overal. 15 is misschien nog wel een lage schatting.

012

Bruine Kiekendief, Western Marsh Harrier, Circus aeruginosus

Iets verder lopend zag ik opeens een klein vogeltje over een akker vliegen. In eerste instantie dacht ik aan een steltlopertje, maar toen ik hem in de kijker had, bleek het een Kwartel te zijn!!! Uiteindelijk landde hij vlak langs het fietspad. Hier heb ik nog een kwartiertje gezocht, maar ik kon hem op de één of andere manier niet meer terugvinden. Maar goed, je eerste kwartel direct zien, is natuurlijk nooit verkeerd. Zeker als je weet dat de meeste kwartels enkel gehoord worden.

Weer een stukje verderop kwam ik twee Patrijzen tegen! Meer aan het begin van dit jaar had ik deze soort al voor de eerste keer in Waddinxveen, maar erg ver weg. Dit paartje liep heel dichtbij, en was dan ook heel gaaf te zien, voordat ze uiteindelijk het tarwegras in doken. Een zingende Koekoek en een Roodborsttapuit waren nog twee leuke laatste soorten van een avond met een nogal onverwachte nieuwe soort.

009

Patrijs, Grey Partridge, (Perdix perdix

One thought on “Grauwe Kiekendief, Patrijzen en Kwartel

Leave a Reply

