Met school naar Malta I; Elke dag een nieuwe soort

In VWO 5 gaat elke leerling op werkweek naar Berlijn, Londen of Rome. Wij zouden echter de TTO-klas niet zijn als we proberen om dat te veranderen: Jazeker, het lukte ons om naar Malta te mogen! Het eiland dat bij de meeste mensen bekend staat als eiland van zon, zee, strand en een zeer rijke cultuur en historie met zowel Europese als Arabische invloeden. Bij vogelaars staat dit eiland echter ook bekend als het eiland van de vogeljacht. In de trektijd is het een hotspot voor trekvogels, maar helaas trekt dit dus ook vele jagers aan. Ondanks vele wetten rondom het jagen (enkel zomertortel en kwartel zijn legaal om te schieten), wordt er nog volop gejaagd op veel te veel andere soorten.

Maar goed, het is eind april, en als je dan naar Malta gaat, is het vrijwel zeker dat je leuke soorten tegen gaat komen. Dat blijkt al op het vliegveld van Malta, waar ik, als we de bus in stappen, een Spaanse Mus zie zitten. Nieuwe soort #1 is binnen. De rest van de week blijkt dat dit nou niet echt een bijzonderheid is op Malta: Overal waar je liep, kwam je Spaanse Mussen tegen. Verder vlogen er rond het hotel in St. Julians nog een heel aantal boerenzwaluwen en gierzwaluwen.

De tweede dag, zondag 19 april, gingen we ‘s middags een wandeling maken langs de kust bij Pembroke naar Madliena Tower. Ondanks een best wel mooie omgeving viel het aantal vogels een klein beetje tegen, maar toch zag ik nog wel aardig wat. Buiten de vele spaanse mussen lukte het me om twee Kleine Zwartkoppen te vinden, weer een lifer (nieuwe soort). Zingend waren ze goed te horen, maar zien was toch erg lastig. Verder zag ik nog een Zwarte Roodstaart wegschieten achter een schuurtje, vloog er een Geelpootmeeuw over, waren de Graszangers volop aan het baltsen, en een Koninginnenpage liet zich geweldig mooi zien.

Malta! 085

Koninginnenpage, Swallowtail, Papilio machaon

Malta! 080

Kust bij Pembroke, Coast near Pembroke

De dag erna, maandag 20 april, was de dag waar door de meesten van ons het meest naar uitgekeken werd: Naar Gozo! Nadat de Engelse lessen afgelopen waren, gingen we met overvolle bussen (typisch Maltees, bleek later) naar de pont bij Cirkewwa. Hier zag ik twee Geelpootmeeuwen rondvliegen, maar verder was het qua vogels rustig. Hetzelfde gold voor de pont, totdat een vriend naar me toe kwam, dat hij twee vinnen had gezien én gefotografeerd. Hup, terug naar de achterkant, en ja, dat moesten wel dolfijnen zijn! Meer dan de vinnen zagen we er niet van, maar het is sowieso al gaaf om voor de eerste keer dolfijnen te zien! Thuis bleek echter dat het geen dolfijnen waren. Nadat ik de foto’s op het forum van waarneming.nl had gezet, bleek het namelijk om een Reuzenhaai te gaan! Dat is pas gaaf!

Op Gozo aangekomen gingen we eerst naar de Ġgantija Temples. Deze gebouwen worden gezien als oudste vrijstaande gebouwen ter wereld, nog ouder dan de piramides! De tempels zelf vielen tegen, maar het uitzicht over Gozo was schitterend. De vogels die ik zag waren weer de ‘standaardsoorten’, dus veel Graszangers, Spaanse Mussen en wat Kleine Zwartkoppen.

Malta! 146

Ġgantija Temples

Hierna gingen we verder naar misschien wel het mooiste van de hele week: de Azure Window, een ongelooflijk mooi gat in de kliffen van Dwejra. 50 meter hoog, en samen met de kliffen erbij was het supermooi om te zien. Vanzelfsprekend heb ik hier niet echt op vogels gelet, maar bij het wachten op de bus lukte het me om nog een klein rondje te lopen, wat zowaar wat Gele Kwikstaarten opleverde, weer Kleine Zwartkoppen en een Baardgrasmus! Deze soort had ik nog nooit gezien, en ondanks dat ik hem maar kort zag, was hij goed te zien. Verder liepen er ook nog heel wat Maltese Muurhagedissen rond, een soort die enkel op de Maltese eilanden voorkomt.

Malta! 252

Maltese Muurhagedis, Filfola Lizard, Podarcis filfolensis

Malta! 203

Azure Window

Malta! 244

Nagenietend van deze geweldige dag pakten we weer de (overvolle) bussen terug naar de pont. Het was echter nog niet klaar, want vanaf de pont vloog een groepje van zo’n 15 Bonte Strandlopers langs de boot, de enige steltlopers die ik deze week zou zien. Even later riep iemand een Rog te zien, en ja, even later zagen we met een groepje inderdaad een rog langs de boot zwemmen! En niet veel later zagen we zelfs ook weer de dolfijnen, die dit keer ook in rondjes om elkaar heen zwommen. Supergaaf om te zien.

De volgende dag stond een uitstapje naar Mdina, de oude hoofdstad van Malta, op het programma. Dit dorpje staat bekend om haar mooie, smalle steegjes en mooie kathedraal. De kathedraal hebben we niet bezocht, maar de steegjes waren echt heel mooi, vooral door de mooie kleur van de stenen waarmee de huizen gebouwd zijn. Qua vogels zat er natuurlijk niet veel, maar toch hoorde ik bij het genieten van een uitzicht over het noorden van Malta een Cetti’s Zanger zingen. Daarnaast lieten ook de Spaanse Mussen zich mooi zien. Ook had ik onderweg naar Mdina toe al een Bruine Kiekendief zien jagen. Dit was trouwens de enige (!) roofvogel deze week…

Malta! 283

Mdina

Malta! 298

Steegje in Mdina, Alley in Mdina

Malta! 346

Spaanse Mus, Spanish Sparrow, Passer hispaniolensis

Malta! 349

Terug bij de bus hadden we ook nu weer wat tijd over. Aangezien we toch bij een parkje waren, besloot ik om daar nog even wat rond te lopen. Al snel dacht ik een kleine bonte specht gevonden te hebben, maar toen ik beter keek, bleek het om een vliegenvanger te gaan. Toen hij na een tijdje ook stil ging zitten, bleek hij een witte nek te hebben: Withalsvliegenvanger! Die soort had ik nooit verwacht om te gaan zien op Malta! Het was helaas een erg schuw beest, maar af en toe liet hij zich toch erg leuk zien.

Malta! 363

Withalsvliegenvanger, Collared Flycatcher, Ficedula albicollis

De terugweg leverde verder niks op, waarna de helft van de week er dus al weer op zat. Man, wat gaat dat snel, zeker met elke dag een nieuwe vogelsoort!