Voorjaar en nog meer

Het is lang geleden, dat ik een zaterdag echt gevogeld heb. Veel huiswerk, en op de zaterdagen regen, zorgden ervoor dat ik, naast wat in de omgeving, niet heel veel gevogeld heb. Toch zag ik in de voorbije weken verschillende leuke soorten.

Zo zag ik bijvoorbeeld meerdere ijsvogels vanuit de trein in het Gouwebos en vloog er een grote zaagbek recht over m’n huis heen, één van de eerste keren dat ik een nieuwe soort binnen Waddinxveen vanuit m’n huis zag overvliegen! Een meeuw bij de Petteplas zorgde nog voor enige opwinding, omdat hij wat op een geelpootmeeuw leek, maar helaas bleek het toch een zilvermeeuw te zijn. Andere leuke meeuwen waren 3 zwartkopmeeuwen, die Martin afgelopen woensdag bij de Triangel vond.

geelpoot 009

Zilvermeeuw, Herring Gull, Larus Argentatus

Een dag naar Zeist leverde verschillende leuke bossoorten op, zoals kuifmezen, boomleeuweriken, glanskoppen, een boomklever en als hoogtepunt een zwarte specht, pas de tweede keer dat ik deze soort in Nederland zag!

Verder is duidelijk dat het alweer april is, want de voorjaarssoorten beginnen aardig binnen te stromen. Overal zingen de tjiftjafs, op de Triangel baltsen de kleine plevieren er lustig op los, grutto’s zitten er genoeg op de Voorofsche Polder en ook rouwkwikstaarten zijn er dit jaar genoeg te vinden binnen Waddinxveen. Leuk waren ook soorten als 4 bonte strandlopers en een zwarte ruiter op de Voorofsche Polder. Grappig was ook een zwarte ruiter, die ik gisterenavond vanuit m’n slaapkamer hoorde roepen!

Vandaag had ik eindelijk weer écht tijd om te gaan vogelen, en vanwege goede voorspellingen voor vogeltrek, koos ik ervoor om weer eens te gaan tellen. Het was wat rustiger dan verwacht, maar een velduil die aan het begin van de telling prachtig over kwam zeilen, maakte veel goed! Verder vlogen ook de brandganzen wel aardig (405 in totaal), kwam een rouwkwikstaart over en vlogen er heel wat kleine mantelmeeuwen (38) richting het noorden. Zie voor de volledige telling hier.

kleuter playmobil 052

Zonsopgang, Sunrise

kleuter playmobil 055

Velduil, Short-Eared Owl, Asio Flammeus

kleuter playmobil 060

Brandganzen, Barnacle Geese, Branta Leucopsis

Een middagje Triangel en Gouwepark leverden daarna nog wat kleine plevieren, kneutjes, een rouwkwikstaart en 13 waterpiepers in vol zomerornaat op. Vooral die laatste waren leuk te zien, aangezien ik ze nog nooit in dit kleed gezien had.

En gelukkig, morgen weer een dag vrij om volop te gaan vogelen!

Leave a Reply

