Het vogeljaar 2014

2014 is vannacht weggeknald, en dus kunnen we, na een laatste twitch naar een meenatortel rustig terugkijken op 2014. Wat heb ik gezien, en wat waren nou ook al weer de nieuwe soorten?

Net als de vorige jaren heb ik niet echt fanatiek een jaarlijst bijgehouden, omdat ik alles vooral met de fiets moet doen. Desondanks zag ik in 2014 219 soorten, wat weer een verbetering is van het ‘record’ van 2013 (211 soorten). Bij deze 219 soorten zijn alle soorten van dit jaar meegeteld, inclusief de nog lang niet aanvaarde Witkruintapuit.

Dan over naar de nieuwe soorten. Het jaar begon goed met op 4 januari de eerste nieuwe soort: een Amerikaanse Smient op de Starrevaart. Deze liet zich, na op 3 januari gevonden te zijn, zeer mooi door de scoop bekijken.

Een maandje later zag ik tijdens de jaarlijkse Zeeland-excursie zelfs drie nieuwe soorten op één dag! Een aantal dat niet meer overtroffen zou worden dit jaar. De eerste was een Alk die op een paar meter afstand op zee dobberde. Bij de Brouwersdam volgde niet veel later een Roodhalsfuut die zich maar heel even liet zien, in tegenstelling tot soort #3: 4 IJseenden lieten zich van heel dichtbij zeer mooi zien. Zie hier voor het hele verslag.

zeeland 118

Alk, Razorbill, Alca Torda

zeeland 082

IJseend, Long-Tailed Duck, Clangula Hyemalis

Niet veel later zag ik ook de vijfde nieuwe soort van het jaar, dit keer zelfs in Waddinxveen: Tijdens een Wintervogeltelling in het Gouwebos vond Daniel een groepje barmsijzen, met onder andere een aantal Kleine Barmsijzen. Later kwam ik terug, en toen bleken er toch minimaal 15 te zitten. Een geweldig aantal voor deze soort hier.

012

Kleine Barmsijs, Lesser Redpoll, Acanthis Cabaret

Geheel tegen de verwachting in, zag ik drie dagen later mijn 7e nieuwe soort van het jaar. Na een dagje Burgers’ Zoo met het gezin, reden we nog even langs de al lang aanwezige Bruine Klauwier, de eerste voor Nederland. Van tevoren had ik nooit verwacht dat ik deze vogel, die helemaal bij Azewijn zat, nog zou zien.

Ook maart zou weer een hele goede maand worden qua aantal nieuwe soorten. 12 maart zag ik tijdens een dagje richting Pijnacker en de Broekpolder weer twee nieuwe soorten. Eerst zag ik op een braakliggend terrein naast Pijnacker een Europese Kanarie, die zich erg moeilijk liet zien. Aan het eind van de middag lukte het me echter toch om hem een aantal minuten helemaal vrij te zien. Tussendoor was ik al verder gegaan richting de Broekpolder, waar een Ringsnaveleend zich geweldig liet zien op korte afstand. Zie hier voor het verslag.

feestje-hadas-0531

Ringsnaveleend, Ring-Necked Duck, Aythya collaris

Het duurde ook nu weer niet lang voordat de volgende nieuwe soort zich aandiende, want op 9 april was ik onderweg naar Denemarken met school voor een uitwisseling. Hier zag ik tijdens de reis een Kraanvogel recht over de bus heen vliegen bij Apeldoorn. Dezelfde soort zag ik 15 dagen later terwijl ik uit school fietste. Nu vlogen twee Kraanvogels laag over me heen vanuit ‘t Weegje. Ook nog een nieuwe soort voor Waddinxveen dus.

Dezelfde maand nog (22 april) volgde misschien wel één van de gaafste dagen van het jaar. Nadat Martin een Draaihals had gevonden bij de latere telpost, zag ik deze soort ‘s avonds eindelijk ook in Nederland, na hem een aantal jaar geleden eens in België gezien te hebben. Samen met Daniel vonden we deze gave spechtensoort al snel terug nadat hij was weggevlogen, en hierbij vonden we zelfs nog een andere topsoort: In een klein boompje vonden we een prachtige Dwerggors in zomerkleed! Totdat een boer hem kwam wegjagen, liet hij zich geweldig zien. Voor het verslag, zie hier.

draaihals-017

Draaihals, Eurasian Wryneck, Jynx torquilla

Dwerggors, Little Bunting, Emberiza pusilla

Dwerggors, Little Bunting, Emberiza pusilla

En het ging maar door met nieuwe soorten. Een week later stond ik met Daniel op de Maasvlakte te kijken naar een supermooie Steppeklapekster. Deze hartstikke zeldzame vogel was pas de derde voor Nederland! Gaaf was dat hij ook nog een muis opat in de tijd dat wij er waren.

mavla-027-kopie

Steppeklapekster, Steppe Grey Shrike, Lanius lahtora pallidirostris

mavla-031

Steppeklapekster, Steppe Grey Shrike, Lanius lahtora pallidirostris

In mei duurde het even voordat ik een nieuwe soort kon bijschrijven, maar op de 28e was het dan toch raak: Dichtbij huis, in de Zuidplaspolder bij Moordrecht, dook een Koereiger op in zomerkleed, die zich heel mooi liet zien.

koereiger-019

Koereiger, Cattle Egret, Bubulcus ibis

De dag daarna gingen we met het gezin een dag fietsen door de Hoge Veluwe, en dit leverde een verwachte nieuwe soort op; namelijk een Zwarte Specht. Twee vogels lieten zich een paar keer kort zien, en zo had ik eind mei dus al 14 nieuwe soorten gezien!

Terwijl juni een maand was zonder nieuwe soorten, zag ik in juli weer verschillende nieuwe. De eerste waren de Woudaapjes bij Zoetermeer, toch wel één van de mooiste soorten van het jaar. Ik had ze al eerder gehoord, maar om ze nu ook van best dichtbij te zien, was wel heel gaaf.

woudaap-032

Woudaap (Juveniel), Little Bittern (Juvenile), Ixobrychus minutus

woudaap-055

Woudaap (Adult), Little Bittern (Adult), Ixobrychus minutus

Eind juli volgt één van de hoogtepunten van het jaar, als ik van 21 t/m 24 juli met m’n opa naar het Lauwersmeer ga. Dit levert ‘maar’ één nieuwe soort op: Witvleugelsterns in de Oostpolder bij het Zuidlaardermeer. Verschillende vogels in verschillende kleden laten zich fenomenaal zien. Zie hier en hier voor de verslagen.

Direct daarna ga ik op vakantie naar de Dordogne, waar ik drie nieuwe ‘lifers’ zie: Een Dwergarend, 8 Kuifleeuweriken en 3 Alpengierzwaluwen. Vooral de laatste soort laat zich geweldig mooi zien. Zie hier voor Deel 1, Deel 2 en Deel 3.

Terug uit de Dordogne ging het lekker door, en op mijn verjaardag zag ik de volgende nieuwe soort op de Maasvlakte, net als vorig jaar. Hier openden Johannes en ik het najaar op de Maasvlakte met niet één, maar zelfs twee Sperwergrasmussen!

Sperwergrasmus VI

Sperwergrasmus, Barred Warbler, Sylvia Nisoria (Foto: Johannes Luiten)

Sperwergrasmus IV

Sperwergrasmus, Barred Warbler, Sylvia Nisoria (Foto: Johannes Luiten)

Twee dagen later zag ik wat dichterbij huis alweer de volgende nieuwe soort. Dit keer waren het twee Lachsterns bij Berkel en Rodernrijs, gevonden door Ferry van der Lans. Een hele gave waarneming, want in Zuid-Holland is het een soort die eigenlijk nooit lang blijft zitten, áls die al gezien wordt.

lachstern 045

Lachstern (Adult), Gull-Billed Tern (Adult), Gelochelidon nilotica

lachstern 049

Lachstern (Juveniel), Gull-Billed Tern (Juvenile), Gelochelidon nilotica

September bleef het lang stil met nieuwe soorten, totdat de 26e een Bladkoning in Waddinxveen werd gevonden. Deze werd, zowel door mij als door Martin en Daniel, geen één keer gezien, en dus moesten we het doen met het roepje.

Niet veel later werd op 6 oktober een vondst gedaan, die heel vogelend Nederland wakker schudde: In Oegstgeest werd een Witkruintapuit gevonden! Het lukte me om vlak voor het donker werd deze Afrikaanse dwaalgast te twitchen, één van de meest gestoorde twitches uit m’n leven.

witkruintap 019 - kopie

Witkruintapuit, White-Crowned Wheatear, Oenanthe Leucopyga

Vijf dagen later zag ik alwéér een nieuwe soort. Niet tijdens de Oostvaardersplassen-excursie van die dag, maar gewoon in Waddinxveen, waar Daniel een Bonte Kraai gevonden had. Een enorm goede soort voor Waddinxveen, en ook nog eens een nieuwe soort.

Oktober verliep verder rustig, maar in november werd de volgende zeldzaamheid dichtbij huis gevonden. Dit keer was het Adri de Groot die in Zoeterwoude een prachtige Bonte Tapuit wist te vinden. Ook bij deze soort kwam ik samen met Daniel vlak voor het donker aan, maar wel was hij nog prachtig te zien.

krukje 016

Bonte Tapuit, Pied Wheatear, Oenanthe Pleschanka

En het was nog niet klaar in november, want op het moment dat de Bonte Tapuit werd gezien, zag een rattenvanger een vreemd vogeltje bij Alphen aan den Rijn. Samen met Adri de Groot kwam hij tot de conlusie dat dit een Afrikaanse Woestijngrasmus was! Aanvankelijk werd deze vondst geheim gehouden, maar nadat het uiteindelijk toch bekend was geworden, trok dit vogeltje honderden vogelaars. De eerste keer zag ik hem erg slecht met Daniel, maar ‘s avonds laat. Dit werd een paar dagen later echter helemaal vergoed toen ik met m’n opa er nog een keer heen ben gegaan. Zie hier en hier voor de blogs.

Afrikaanse Woestijngrasmus 2 - kopie

Afrikaanse Woestijngrasmus, African Desert Warbler, Sylvia Deserti

Afrikaanse Woestijngrasmus 1 - kopie

Afrikaanse Woestijngrasmus, African Desert Warbler, Sylvia Deserti

Na deze geweldige soort was het een poos stil, maar 30 december was het alsnog raak met twee Grote Piepers in Waterland. Het duurde even voordat m’n opa en ik deze hebben gevonden, maar toen we ze eenmaal hadden, zagen we ze ook geweldig mooi.

ijmuiden 016

Grote Pieper, Richard’s Pipit, Anthus Richardi

Je zou denken dat het nu wel over was, maar op Oudejaarsdag volgde een laatste, maar hele grote klapper in Schiedam. Hier zochten we de hele dag voor niks naar een Meenatortel, maar uiteindelijk bleek via foto’s dat Daniel en ik toch niet voor niks zijn geweest. De vogel die we een tijd lang bekeken hebben, bleek er toch één te zijn! Een beetje vreemde manier om een soort te zien, maar toch.

Met deze 25 (!) nieuwe soorten, kom ik op een mooi totaal van 267 soorten binnen Nederland. Hierbij is de Witkruintapuit meegerekend. Tel ik ook de soorten mee die ik in het buitenland gezien heb, dan zit ik op 281 soorten.

Naast al deze nieuwe soorten, heb ik nog genoeg andere zeldzame soorten gezien. Om dit blog niet langer te maken dan het al is, houd ik het bij een opsomming van de leukste andere soorten: Zwarte Rotgans, Roodhalsgans, Flamingo, Zwarte Ibis, IJsduiker, Kuifaalscholver, Zeearend, Ruigpootbuizerd, Witwangstern en Duinpieper.

Naast dat ik veel nieuwe soorten voor Nederland gezien heb, ben ik ook erg actief geweest binnen Waddinxveen, waar ik dit jaar 143 soorten zag, terwijl ik niet eens fanatiek gejaarlijst heb. Ik mis bijvoorbeeld makkelijke soorten binnen Waddinxveen als bosuil, pijlstaart en snor! Het vorige record lag op 134 soorten binnen de gemeente, maar daar is Martin met 146 ruim overheen gegaan.

Zoveel soorten binnen Waddinxveen gezien te hebben, betekent bijna automatisch ook dat er veel nieuwe bij zaten. Heel veel nieuwe zelfs, want ik zag 20 nieuwe binnen Waddinxveen, namelijk: Grote en Kleine Barmsijs, Waterpieper, Ransuil, Draaihals, Kraanvogel, Zwartkopmeeuw, Duinpieper, Grauwe Vliegenvanger, Regenwulp, Bladkoning, Boomleeuwerik, Bonte Kraai, Beflijster, Smelleken, Ruigpootbuizerd, Blauwe Kiekendief, Bokje, Wilde Zwaan en Kleine Zilverreiger. Een groot gedeelte hiervan komt door de ‘oprichting’ van Telpost Schravenwildertpad. Al deze soorten hebben m’n Waddinxveen-lijst naar 158 soorten gebracht, nog maar 12 achter Daniel en Martin :).

Ransuil 006

Ransuil, Long-Eared Owl, Asio otus

duinpieper 2 007

Duinpieper, Tawny Pipit, Anthus campestris

Blauwe Kiekendief,1nov2014,Waddinxveen(2)WEB

Blauwe Kiekendief, Hen Harrier, Circus Cyaneus (Foto: Martin Harskamp)

Naast vogels ben ik dit jaar ook begonnen met het kijken naar vlinders en libellen. Hiervan heb ik nu respectievelijk 24 en 23 soorten. Niet indrukwekkend veel, maar dat is logisch met nog maar één jaar ervaring.

Dat 2014 een enorm goed jaar was, mag duidelijk zijn. Laten we hopen dat 2015 minstens even vogel-, vlinder- en libelrijk wordt!

One thought on “Het vogeljaar 2014

Leave a Reply

