Stressen voor een WITKRUINTAPUIT!!!!

Rond vijf uur ‘s middags zit ik op m’n kamer zoals elke middag weer huiswerk te maken, af en toe even checkend of er écht niets gezien is. Als ik dat rond half zes weer even snel doe, zie ik op Dutchbirdalerts.nl een melding van Nils van Duivendijk: WITKRUINTAPUIT!!! In Oegstgeest… Niet eens heel ver weg op een Waddeneiland ofzo, maar op zo’n 25 kilometer met de auto of fiets… Daar zit je dan, thuis huiswerk makend, terwijl het al te laat is om te gaan fietsen en ook geen vervoer hebt. Even later whatsappt Daniël Benders me dat ik toch wel echt er heen moet, aangezien het een buitenkansje is om de eerste witkruin voor Nederland te zien. M’n moeder lief aankijken lijkt niet te werken, m’n opa krijgt bezoek, en Daniël is al onderweg. Tsja, dan blijven er wel heel weinig opties over om te gaan en ga ik ongeconcentreerd weer verder met huiswerk maken. Echter, het lijkt toch nog goed te komen als m’n moeder zegt toch wel te willen gaan rijden na het avondeten. Dus zo zit ik rond half zeven in de auto met m’n moeder en m’n zusjes onderweg naar Leiden, in een race tegen de klok, aangezien het al vroeg donker wordt. Dwars door het voor verkeer vreselijke Leiden duurt het voor m’n gevoel vreselijk lang voordat we ein-de-lijk in de wijk aankomen waar het van oorsprong Noord-Afrikaanse beestje zit. Ik spring uit de auto en sta binnen no-time klaar om het beestje te bekijken. Maar ik hoor dan tot m’n grote schrik dat hij al een tijdje in een binnentuintje tussen de flats zit, en er niet meer uit komt… Het zal toch niet? Voor m’n gevoel gaan er minuten voorbij, als er tegen me wordt gezegd dat hij vanaf de galerij in de flat te zien is. Ik ren naar boven, en bijna direct zie ik dit ongelooflijk gave vogeltje hippen in ‘het’ binnentuintje. Heel gaaf!

witkruintap 001 - kopie

Witkruintapuit, White-Crowned Wheatear

Het is nog net licht genoeg om hem met een man of 15 goed te zien vanaf de galerij. Na een tijdje vliegt hij omhoog naar een paar richels en lijkt te verdwijnen, maar niet veel later komt hij, gelukkig, weer naar beneden om weer actief te gaan foerageren tussen de plantjes en het gras.

Even later gaat hij op het hek van de galerij zitten, waar hij ongelooflijk mooi te zien is vanaf een paar meter afstand. Wat een supergaaf beest!

witkruintap 010 - kopie

Witkruintapuit, White-Crowned Wheatear

witkruintap 019 - kopie

Witkruintapuit, White-Crowned Wheatear

Na een dikke 20 minuten hier geweest te zijn, vertrokken we weer naar huis, waar ik op waarneming.nl de mooiste foto’s zie verschijnen van deze zeldzaamheid. Maar niet alleen dat, op verschillende fora begon de discussie of hij nou wel of niet ontsnapt is. Argumenten hiervoor zijn onder andere dat het in Noord-Afrika een standvogel is (die dus niet/nauwelijks trekt). Ook ‘in zijn nadeel’ is dat de vogel er qua verenpak niet uit ziet. Zie hier voor de foto’s daarvan.  Maar ja, of dat nou echt een argument is? Dat verenkleed kan net zo goed komen door een zware reis (Van Marokko naar Nederland kan er immers best wat gebeuren) of voedselgebrek. Daarnaast foerageert hij zeer actief op een heel natuurlijke manier die je bij deze soort zou verwachten. Het is dus vooral afwachten wat het CDNA hiermee gaat doen. In ieder geval heb ik een stressvol, maar fantastisch avondje gehad!

3 thoughts on “Stressen voor een WITKRUINTAPUIT!!!!

  1. Hoi Mark, Nog even een vraag. Kan die tapuit ook op een andere wijze in Nederland gekomen zijn dan op eigen kracht?. In hoeverre weet je zeker dat het een dwaalgast is? Opa

  2. Haha, Mark wordt steeds fanatieker!!! Zelf word ik niet zo ‘warm’ van dat beestje. Witkruintapuiten staan bekend als standvogels, hoewel er een paar aanvaarde gevallen zijn in NW-Europa, maar waar zijn de waarnemingen van vogels in Zuid-Europa? Verder is het opvallend dat het een adulte vogel is. Zo’n beetje alle dwaalgasten in het najaar betreffen jonge vogels. Maar goed, het is sowieso een gaaf beest. Ben wel benieuwd wat het CDNA met deze vogel gaat doen. Ik ben zelf blij met de Raddes Boszanger die ik gister op Texel zag, die is in ieder geval wild lijkt me…

    groeten, Martin Harskamp

Leave a Reply

