Duinpieper op de Triangel

Als ik rond half één vanmiddag even waarneming.nl check, zie ik dat Ferry van der Lans een duinpieper heeft gemeld op de Triangel! Aangezien er overdag vaak nogal veel bouwvakkers lopen op het braakliggende bouwterrein, besluit ik om er rond vijf uur heen te gaan, samen met Martin Harskamp, Daniel Benders en Garry Bakker.

Als ik aankom op het terrein met de vader van Daniel zie ik Martin al lopen. Hij heeft de duinpieper nog niet gevonden, maar heeft dan ook nog maar een klein stuk gedaan. Even later komt ook Daniel aan. Met z’n vieren lopen we het laatste stuk af. Als we dan ook echt bij het laatste hoekje zijn, zien we wat tapuiten opvliegen, maar zie ik ook wat scharrelen in een hoekje. Ondertussen is ook Garry aangekomen. Even later zien we dezelfde vogel een paar meter verderop lopen, en ja, het is hem! Direct vliegt hij een zandhoop op, waar hij even bovenop blijft zitten. Dichterbij sluipend is hij geweldig te zien. Even later vliegt hij naar beneden, waarna hij na een minuutje weer naar boven komt. Hier laat hij zich een paar minuten prachtig bekijken en fotograferen, totdat mijn camera ermee stopt…

duinpiep 002

Duinpieper, Tawny Pipit

duinpiep 006

Duinpieper, Tawny Pipit

duinpiep 011

Duinpieper, Tawny Pipit

Na een tijdje vliegt hij van de zandhopen het grote veld weer in, waarbij we goed de musachtige roep kunnen horen. Hoe we ook zoeken, het lukt ons niet om het beestje terug te vinden.

Vorig jaar vonden we hier natuurlijk de ortolaan, nu dus een duinpieper. Benieuwd wat de volgende klapper wordt!

Leave a Reply

