Lachsterns in Zuid-Holland!

Eergisteren, woensdag 27 augustus, vond Ferry van der Lans twee lachsterns bij Berkel en Rodenrijs. Een zeer gave waarneming, want zoveel worden er niet gezien in Zuid-Holland, al helemaal niet ter plaatse. Gisteren had ik verplichtingen in Leiden, maar vandaag kon ik gelukkig wel naar deze voor mij nog nieuwe soort.

Rond kwart over 9 kom ik aan bij de het natuurcompensatiegebied bij Berkel en Rodenrijs waar ze zouden zitten. Hier trof ik Oscar en Jolanda Balm, die mij vertelden dat de lachsterns vaak een rondje maakten door het gebied heen en bij de weg ‘Kleihoogt’ even foerageren, alvorens weer terug te gaan naar achteren. Niet veel later zie ik dan ook beide lachsterns aan komen vliegen, kort jagen in de sloot voor me, voordat ze weer terugvliegen het gebied in. Voor een foto gaat het allemaal wat te snel, maar, ik heb ze gezien!

Na een kwartiertje posten langs de weg, loop ik het gebied in. Vanaf hier zijn de sterns nog wat beter te zien. In het gebied zie ik verder nog 3 kleine zilverreigers, 4 dodaarsjes, en 4 tapuiten. Gezellig pratend met onder andere John van der Graaf, Ben van den Broek en Hans Overduin, raken we de sterns na een tijdje kwijt, totdat we ze achter in het gebied weer zien vliegen. Met een groepje lopen we er naar toe, waarna we in de verte zien dat de adulte vogel het jong, dat druk aan het bedelen is, voert. Als ze weer opvliegen, komen ze beide een stukje dichterbij, waarbij ze geweldig mooi te zien zijn.

lachstern 044

Lachstern (Adult), Gull-Billed Tern (Adult)

lachstern 045

Lachstern (Adult), Gull-Billed Tern (Adult)

Het duurt echter niet lang voordat ze weer terug vliegen naar waar we net vandaan kwamen. Met de hierboven genoemde personen loop ik weer terug naar waar we vandaan kwamen, waar we een groenpootruiter over het pad heen zien schieten. Bijna vallend over het laag hangende schrikdraad komen we weer terug, waar we direct de lachsterns recht op ons af zien vliegen. Net op tijd zijn we aan de waterkant, waar de juveniele lachstern hartstikke laag recht over ons heen komt vliegen! Supervet.

lachstern 047

Lachstern (Juveniel), Gull-Billed Tern (Juvenile)

lachstern 049

Lachstern (Juveniel), Gull-Billed Tern (Juvenile)

Na hiervan uitbundig genoten te hebben, pak ik de fiets, en rijd ik verder richting de Starrevaart. Hier werd, ook al op de 27e, door Casper Groenewegen een grauwe franjepoot ontdekt. Ook deze soort is nog een nieuwe voor mij. Met wat geluk zou het dus zomaar kunnen dat ik op één dag 2 nieuwe soorten zie!

Als ik in de kijkhut bij de Starrevaart kom, hoor ik helaas dat de franjepoot zich nog niet heeft laten zien. Ook in de daaropvolgende anderhalf uur dat ik in de hut zit, wordt hij niet gevonden, hoe we ook ons best doen om hem te vinden. Maar, er is natuurlijk nog genoeg ander leuk spul te zien. Zo zwemt er een dodaars rond, staan er 4 zwarte ruiters tussen de eenden, jaagt een bruine kiekendief de aanwezige 18 lepelaars op en zwemmen er al opvallend veel ‘wintereenden’ als tafeleend, krakeend, slobeend en smient rond, allemaal best wel leuke soorten voor augustus.

lachstern 056

Bruine Kiekendief (Vrouwtje), Western Marsh Harrier (Female)

Het leukst is echter een redelijk gewone soort: een oeverloper die op de paaltjes steeds dichterbij de hut komt. Na een paar minuten komt hij uiteindelijk op een paaltje zo dicht bij de hut zitten, dat hij volledig het beeld van mijn fototoestel vult. Ongelooflijk mooi.

lachstern 061

Oeverloper, Common Sandpiper

lachstern 080

Oeverloper, Common Sandpiper

Op de terugweg ging ik zoals altijd weer via het Bentwoud, wat nog wel eens leuk kan zijn voor vlinders. Dit keer leverde het niet veel op, maar een ijsvogel die opvloog vanaf een bruggetje maakte het dan wel weer goed.

Rustig richting huis fietsend over het Schravenwildertpad zocht ik nog wat akkers af op morinelplevieren, maar dit leverde niks op, buiten honderden houtduiven dan. Hoogstwaarschijnlijk de laatste keer deze vakantie dat ik gevogeld heb, want dinsdag begint school alweer. In ieder geval een mooie afsluiting dus met de lachsterns.

2 thoughts on “Lachsterns in Zuid-Holland!

  1. Leuk dat ik even genoemd wordt! 😉 Jammer dat de franjepoot er niet meer zat. Ook leuk om te zien dat je een succesvolle vakantie hebt gehad in de Dordogne en dat je mijn tip hebt gebruikt om contact op te nemen met David Simpson.

    Groet, Casper Groenewegen

Leave a Reply

