Dordogne I; Een Dwergarend en een fotogenieke IJsvogel

Van 27 juli tot en met 16 augustus ben ik met het gezin 3 weken op vakantie geweest in de Dordogne, dichtbij het dorpje Villefranche-du-Périgord, in een oude molen.

dordogne 342

“Le Moulin Brûlé”

Op vakantie gaan staat voor mij ondertussen gelijk aan een aantal nieuwe vogels, die in Nederland niet of nauwelijks voorkomen. Niet dat ik me in de Dordogne helemaal kapot heb gevogeld, want we hebben genoeg andere dingen gedaan, zoals oude dorpjes bezocht, kastelen, gekanood op de Vézère, een grot bezocht etc. Tijd voor vogels, en sinds dit jaar ook vlinders en libellen, was er echter genoeg.

Zondag 27 juli; Heenreis

Onderweg naar ons huisje toe zag ik al van alles. Meerdere wouwen vlogen over de snelweg, waarvan in ieder geval twee zwarte wouwen. Daarnaast zag ik ook m´n eerste zwarte roodstaarten en een ree. Bij het huisje aangekomen bleek het te wemelen van de vlinders: Keizersmantels vlogen volop rond, evenals 2 groot dikkopjes en een kleine ijsvogelvlinder, beide nieuw. Ook vloog er in de tuin een gewone bronlibel rond bij een klein stroompje, en vlogen er een stuk of 5 bosbeekjuffers. ‘s Avonds een rondje fietsen leverde ook nog eens 4 cirlgorzen, 2 glanskoppen en een vuurgoudhaan op. Gaaf waren laat op de avond ook nog twee roepende bosuilen, die we nadien bijna elke avond van dichtbij hoorden roepen, en een zwarte specht.

dordogne 002

Bosbeekjuffer, Beautiful Demoiselle

Maandag 28 juli; rustdag

Zondag doen we in Fumel boodschappen, en rijden we via een wat mooiere weg terug richting ons huisje. Dit levert een witpuntoeverlibel op bij een klein meertje waar we even stoppen, evenals een mooie grote gele kwikstaart. In het centrum van Villefranche-du-Périgord vliegt daarnaast de eerste koningspage voor mij. Deze soort, een prachtige, grote gele vlinder, zien we de weken daarna zo goed als elke dag rondvliegen.

dordogne 033

Koningspage, Scarce Swallowtail

Dinsdag 29 juli; Château de Beynac

Maandag is de eerste dag dat we echt wat gingen doen, namelijk het kasteel van Beynac bezoeken. Een prachtig oud verdedingskasteel, gelegen op een hoge rots langs de oever van de Dordogne. Na het bezoek aan het kasteel lopen we nog even door het nabijliggende dorpje Beynac-et-Cazenac. Op de parkeerplaats zie ik daar, als ik even wat vlinderstruiken afloop, geheel onverwachts een dwergarend over komen! Roepend verdwijnt deze soort, die in Nederland pas 21 keer gezien is, over de boom heen, waarna hij nog een keer terug komt vliegen om daarna achter een heuvel te verdwijnen. Na deze hele gave waarneming zie ik bij de rivier de Dordogne nog wat rotszwaluwen vliegen, en een kleine zilverreiger.

dordogne 020

Château de Beynac

dordogne 022

Dwergarend, Booted Eagle

Woensdag 30 juli; Dag bij huisje

Ook vandaag bleven we weer een dag bij het huisje. Wel ging ik even een klein rondje fietsen, wat weer twee cirlgorzen, een roodborsttapuit en een rode eekhoorn opleverde.

Donderdag 31 juli; Fotogenieke IJsvogel

Deze woensdag gingen we een plek zoeken om daar te zwemmen. Het eerste plekje vonden we langs de Céou in Daglan, waar het stikte van de bosbeekjuffers en vele onbekende waterjuffers. Daarnaast vliegt over de parkeerplaats een grote weerschijnvlinder, weer een nieuwe. Terwijl ik naar de vele libellen zit te kijken, vliegt er opeens een blauwe flits langs me. IJSVOGEL! 15 meter verderop landt hij op een muurtje. Vanaf de andere kant van de Céou maak ik direct wat foto’s, alvorens ik het water inga, en steeds dichterbij loop, constant foto’s makend. Uiteindelijk lukt het me om op ongeveer 2 (!) meter van de ‘kingfisher’ te komen. Hij doet zijn naam eer aan, want, zelfs als ik op 2 meter sta, blijft hij doorlopend vissen, en nog succesvol ook. Na vele foto’s gemaakt te hebben, loop ik weer terug, waarna m’n broertje en zusje hem nog even opjagen, waardoor we hem ook nog even mooi zien vliegen. Prach-tig!

dordogne 051

IJsvogel, Common Kingfisher

dordogne 054

IJsvogel, Common Kingfisher

dordogne 056

IJsvogel, Common Kingfisher

Bij thuiskomst ben ik nog even een rondje gaan fietsen, wat weer twee nieuwe vlinder en een nieuwe libel opleverde. Op één landje miegelde het van de parelmoervlinders. In een kwartiertje tijd vond ik tientallen veldparelmoervlinders, en ook een tweekleurige parelmoervlinder. Bij een meertje vond ik daarnaast nog een blauwe breedscheenjuffer.

dordogne 066

Tweekleurige Parelmoervlinder, Spotted Fritillary

dordogne 069

Blauwe Breedscheenjuffer, White-Legged Damselfly

Vrijdag 1 augustus; Lacave / Rocamadour

Vandaag gingen we naar Lacave, de enige grot die we deze vakantie hebben bezocht. Een prachtige grot, met spectaculaire stalactieten, stalagmieten enz. Daar zelf zagen we natuurlijk niet zoveel, maar daarna gingen we nog even door richting Rocamadour. Tijdens het eten op de ‘hoogvlaktes’ van de Quercy nog even gevlinderd, wat weer een tweekleurige parelmoervlinder opleverde, ook weer vele veldparelmoervlinders, en wat oranje zandoogjes.

dordogne 075

Veldparelmoervlinder, Glanville Fritillary

Toen we bij Rocamadour aankwamen, was één van de eerste soorten die ik daar zag een vale gier, laag boven ons zwevend. Of hij helemaal wild was, is niet helemaal zeker, aangezien er daar ook een roofvogelshow wordt gehouden, maar ik kon zo snel geen ringen vinden. Daarnaast had hij ook niet meer een volledig gaaf verenpak. Tja… Wel vloog er nog een zwarte wouw over, die wél zeker wild was, en vlogen er, natuurlijk, weer overal rotszwaluwen.

dordogne 082

Vale Gier, Griffon Vulture

Zaterdag 2 augustus; Dag bij huisje

Vrijdag de 2e bleven we weer een dag bij het huisje. Natuurlijk ging ik wel weer een rondje fietsen, wat weer een nieuwe vlinder opleverde: een blauwe ijsvogelvlinder. Daarnaast vlogen er bij een meertje vele watersnuffels, blauwe breedscheenjuffer, keizersmantels en een oeverloper.

dordogne 094

Blauwe IJsvogelvlinder, Southern White Admiral

Zondag3 augustus; Domme

Zaterdag 3 augustus gingen we naar Domme, een prachtig bloemendorpje, gelegen op een hoge rotsheuvel aan de Dordogne. Hier vlogen weer overal rotszwaluwen rond, evenals twee koningspages. Verder zat er niet zo heel veel, maar in het dorpje zelf was al genoeg moois te zien.

‘s Middags, na terugkomst, fietste ik, zoals zo vaak nog even een rondje. Toen ik bij een akker aankwam zag ik een groepje vogels, wat leeuweriken bleken te zijn. Logisch dat ik direct aan veldleeuweriken dacht, veruit de algemeenste soort hier. Totdat ze opvlogen, en ik het roepje hoorden. Na dat roepje nog een keer gehoord te hebben, wist ik het zeker: het waren een stuk of acht kuifleeuweriken! Voor mij nog een nieuwe soort, en in Nederland wordt hij sowieso al moeilijk om te zien. Een jaar of 30 jaar geleden broedden er nog een paar duizend in Nederland, maar sindsdien is het aantal in rap tempo achteruit gegaan, zo snel dat dit jaar in ‘s Hertogenbosch de ‘laatste der Mohikanen’ in z’n eentje overbleef. Totdat hij 5 juli voor het laatst gezien werd… Tja, en zie er dan nog maar eens één te vinden… In ieder geval heb ik ze nu, zij het in het buitenland. Op hetzelfde veldje vlogen daarnaast ook nog twee grote parelmoervlinders.

Verder rijdend liep ik nog verschillende veldjes af op vlinders, wat verder nog een groot dikkopje en een klaverblauwtje, een nieuwe soort, opleverde.

dordogne 133

Klaverblauwtje, Mazarine Blue

dordogne 135

Groot Dikkopje, Large Skipper

Al met al een geweldige eerste week dus, met 2 nieuwe vogels, aardig wat nieuwe soorten vlinders en ook al wat libellen. Wordt vervolgd…

One thought on “Dordogne I; Een Dwergarend en een fotogenieke IJsvogel

Leave a Reply

