Woudaapjes

Veel huiswerk, een toetsweek tot slot, het vogelen schoot er de afgelopen tijd nogal bij in. M’n laatste blog dateert dan ook al weer van 28 juni. Wel heb ik tussendoor nog wat gevogeld, zo zag ik op 31 mei op de Hoge Veluwe m’n eerste zwarte specht, wat kleine barmsijzen, een kuifmees, boomleeuweriken enz. Ook zag ik eind mei eindelijk jonge ransuilen in Waddinxveen.

Maar, nu is het vakantie, dus heb ik volop de tijd om weer weg te gaan. Sinds vorige week druppelden er berichten naar buiten dat er bij Zoetermeer jonge woudaapjes zouden zitten. Nou heb ik deze nog nooit gezien, enkel twee keer gehoord. Ik hoefde dan natuurlijk ook niet lang na te denken, zeker niet toen ik foto’s van Adri de Groot van Vogeldagboek zag.

Dus stond ik rond kwart voor 9 vanochtend in Zoetermeer. Moeilijk om te vinden was het niet, ik was namelijk niet de enige. M’n allereerste jonge woudaapje werd mij dan ook al direct aangewezen. Niet veel later kwamen ook het tweede en het derde jong naar boven. Heel gaaf om te zien hoe die ‘rietaapjes’, enorm behendig door het riet heen klauteren.

woudaap 032

Woudaap (Juveniel), Little Bittern (Juvenile)

Als ik met wat andere vogelaars sta te praten, komt na drie kwartier wachten eindelijk het mannetje aangevlogen, een prachtig beest, heel wat mooier dan de jonkies. Prachtig zien we hoe het mannetje één van de jongen voert, terwijl de snavel van de vader heel diep de keel van het jonkie in gaat. Echt heel gaaf.

woudaap 026

Woudaap (Adult & Juveniel), Little Bittern (Adult and Juvenile)

Niet veel later zien we hem weer weg vliegen, op zoek naar nieuw voedsel voor zijn jongen. Een kwartiertje later vliegt er boven het riet een vijfde woudaap, dit keer het vrouwtje. Na een tijdje bovenin in het riet gezeten te hebben, vloog ook deze weg om voedsel te gaan halen voor de jonkies. Natuurlijk waren er niet alleen woudaapjes te zien. Ook een paartje dodaarzen met 2 jongen was leuk, evenals een overvliegende sperwer en gele kwikstaart. Na nog een kwartiertje gewacht te hebben, ging ik verder richting de Starrevaart.

woudaap 027

Woudaap (Juveniel), Little Bittern (Juvenile)

woudaap 040

Woudaap (Juveniel), Little Bittern (Juvenile)

Onderweg hier naar toe zag ik langs de Noord-Aa een grote keizerlibel vliegen, en hoorde ik overal kleine karekieten en rietzangers zingen. In de Geerpolder naast Stompwijk hoopte ik een beetje op patrijzen, maar deze kon ik helaas niet vinden. Wel vloog er nog een mooi mannetje bruine kiekendief rond.

Op de Starrevaart zelf waren de afgelopen dagen veel steltlopertjes gemeld. Dat bleek, want vanuit de kijkhut De Knip zag ik direct al een zwarte ruiter rondlopen, prachtig in zomerkleed. De slikplaat afzoekend, vond ik een aantal oeverlopers, één witgat, zeer veel kluten, één bontbekplevier, en 3 kleine plevieren. Ook liepen er aan de achterkant van de plas een hoop lepelaars, 42. Na nog een tijdje hier gekeken te hebben, ging ik een stukje verder, waar ik vanaf een bankje nogmaals de plas over keek. Nieuwe soorten waren nu nog een groenpootruiter en een bonte strandloper. Het leukst was echter een grote groep aalscholvers en lepelaars. Zoals ik al wel vaker gezien had, ging een groep van zo’n 20 aalscholvers met z’n allen jagen op vis, door die vis op te jagen. Wat het leuk maakte, was dat er direct een stuk of 20 lepelaars op af kwamen, die hier van leken te profiteren. Achter elkaar aan rennend probeerden ze elkaars vis af te pakken, een heel leuk gezicht.

woudaap 047

Lepelaar, Eurasian Spoonbill

woudaap 052

Lepelaars, European Spoonbills

woudaap 054

Lepelaars, European Spoonbills

Na hier nog een tijdje gezeten te hebben, ging ik weer terug richting Zoetermeer, om nog één keer de woudaapjes mee te pikken. Onderweg kwam ik boven Stompwijk weer een sperwer tegen, en vloog er bij het Prielenbos een groene specht over. Bij de plek van de woudapen aangekomen, was ik weer niet de enige. Wachtend tot een voedseloverdracht door één van de ouders, praatte ik met wat andere vogelaars nog even bij. Na een tijdje wachten kwam het mannetje weer aanvliegen om de jongen te voeren, het blijft toch heel mooi om te zien. Nadat hij een minuutje vrij zat, vloog hij weer terug naar zijn vaste visstek. Ondertussen vloog ook hier weer een groene specht en een sperwer langs.

woudaap 055

Woudaap (Adult, man), Little Bittern (Adult, Male)

Rond kwart over twee vond ik het wel weer genoeg, en ging ik nog even naar het Bentwoud, voordat ik door ging naar huis. De afgelopen dagen waren in het Bentwoud een aantal leuke vlinders gemeld, en ook een groep patrijzen. Maar hoe ik ook zocht, heel veel vond ik niet. Enkel een groepje kneutjes, 2 dodaarzenen een bruine kiekendief waren wel leuk. Ook qua vlinders vloog er niet zo veel, enkel een distelvlinder en wat zwartsprietdikkopjes lieten zich zien. Verder vlogen er nog wat grote keizerlibellen, maar dat was het dan wel.

Langs de rest van het Bentwoud fietsend leverde helaas alleen wat gele kwikstaarten op, geen patrijzen dus. Maar ach, wat maakt het uit als je al een familie prachtige woudaapjes gezien hebt!

One thought on “Woudaapjes

Leave a Reply

