Snelle koereiger-twitch

Vanochtend zit ik m’n opa een beetje te helpen op z’n computer. Als ik klaar ben, check ik waarneming even, en zie opeens dat er een koereiger in de Zuidplaspolders vlakbij Moordrecht zit! Ik vraag of m’n opa wil en kan gaan, en gelukkig kan dat. Een half uurtje later rijden we op de N456, waarlangs hij gezien zou zijn.

Eigenlijk direct als we aankomen, zie ik een klein wit reigertje lopen in het weiland. Dat kan niet missen. Ik zet m’n telescoop, en één blik is genoeg om hem te herkennen als koereiger. Tussen het wat hoge gras foeragerend is hij wat lastig te zien, maar als hij z’n kop omhoog steekt, is hij prachtig te zien. Na een tijdje gaat hij zich lopen poetsen, waardoor hij wat makkelijker is te zien. Heel gaaf was ook dat het een exemplaar in broedkleed betrofl In broedkleed hebben deze reigertjes namelijk oranje-achtige haren op de kop, wat het wel extra mooi maakte.

Image

Koereiger, Cattle Egret

Image

Koereiger, Cattle Egret

Image

Koereiger, Cattle Egret

Sowieso weer een geslaagde twitch dus!

 

One thought on “Snelle koereiger-twitch

Leave a Reply

