Voorjaarstrekkers

Terwijl ik in de vakanties meestal juist verder weg van huis ga vogelen, ben ik tot nu toe dicht bij huis gebleven. Maar nadat gisteren op de Starrevaart heel veel leuke steltjes waren gezien, moest ik er toch echt even tussenuit.

Gisteren had ik op Vogeldagboek.nl de tip gelezen om gemaaide graslanden af te speuren, omdat er nog wel eens wat leuks op te zien was. Dat bleek, want de eerste leuke vogels van vandaag die ik zag waren op een pas gemaaid grasland bij Benthuizen. Hier zaten, naast heel veel kokmeeuwen en kraaien, 11 wulpen, maar ook 8 schaarsere regenwulpen, die eigenlijk alleen in trektijd te zien zijn. Ook zaten er 3 rosse grutto’s, normaal gesproken een typische zeesoort, maar tijdens de voorjaarstrek kun je er met wat geluk ook in het binnenland tegenkomen.

Aangekomen bij de Starrevaart hoorde ik bij de parkeerplaats al een tuinfluiter zingen. Leuk, want voor mij niet echt een alledaagse soort. Aanschuivend bij een groepje vogelaars zie ik op de Starrevaart al snel wat steltlopers lopen. Het lijkt wat minder te zijn dan gisteren, maar ja, het zijn niet voor niets trekvogels. Wel zitten er nog 8 zwarte ruiters, 4 steenlopers, een bonte strandloper, 4 rosse grutto’s, 29 kluten, een oeverloper en 11 wulpen. Wat pratend met een aantal andere vogelaars, zie ik in het riet een blauwborst, 3 rietzangers, en veel rietgorzen. Vanuit de hut is er niet veel meer te zien, alhoewel de zeer grote aantallen gier-, oever- en huiszwaluwen wel heel leuk zijn. Ook zwemmen op de plas nog twee late smienten.

Image

Zwarte Ruiter, Spotted Redshank

Als ik weer terugkom bij de parkeerplaats, hoor ik, naast de tuinfluiter, ook een grasmus zingen. Deze laat zich niet zien, maar de tuinfluiter des te meer.

Image

Tuinfluiter, Garden Warbler

Image

Tuinfluiter, Garden Warbler

Aan de andere kant van de A4 hoop ik de 4 zwarte ibissen te vinden, die hier nog steeds zitten. Ik zie ze wel, maar meer dan af en toe een kop boven de slootkant uit is het niet.

Als ik 20 minuten later bij Weijpoort fiets, zie ik weer een gemaaid grasland met vele meeuwen erop. Als ik dit even snel overkijk, zie ik achteraan al weer wat regenwulpen staan. Als ik dan m’n scoop er op zet, blijken het er 49 te zijn, een zeer groot aantal voor deze soort. Ook loopt tussen de regenwulpen één rosse grutto.

Image

Regenwulpen, Whimbrels

Als ik bijna aangekomen ben bij De Wilck, zie ik wéér een gemaaid grasland liggen. Het zal toch niet…? Maar wel, ook hier zitten weer heel veel regenwulpen. Uiteindelijk kom ik op 4 ‘gewone’ wulpen, en nu zelfs 55 regenwulpen. Deze groep zit ook nog eens redelijk dichtbij, en laat zich dan ook leuk bekijken.

Image

Regenwulpen, Whimbrels

Image

Regenwulp, Whimbrel

Hierna ga ik naar de Wilck, die eigenlijk een beetje tegenvalt. In het plasje hier had ik gehoopt op wat leuke steltjes, maar het bleef hier bij 3 kleine plevieren en 3 kemphanen. Verder zingen er nog wat veldleeuweriken, staat er een wulp, zwemmen er 7 late smienten en buitelen overal de grutto’s, tureluurs en kieviten.

Na veel tegenwind kom ik daarna aan in het Zaans Rietveld. Onderweg had ik langs de Compièrekade alweer 5 regenwulpen, ze zouden bijna saai worden ;). In het Zaans Rietveld zelf lopen een aantal kluten, waaronder één jong, heel schattig. Ook lopen er 2 oeverlopers, 3 groenpootruiters en 4 kleine plevieren.

Image

Groenpootruiter (r) en tureluur (l), Common Greenshank (r) and Common Redshank (l)

Normaal gesproken was ik vanaf hier in een ruk naar huis gefietst, maar toen ik vanochtend een wappje van Daniël Benders zag dat hij jonge bosuilen gevonden had in het Gouwebos, ging ik eerst nog even daar langs. Maar hoe ik ook zocht, ik vond geen jonge bosuilen. Ook op de Voorofsche Polder zat niet zo heel veel, hoewel 3 bosruiters, een kleine plevier en een stuk of 30 tureluurs wel leuk zijn natuurlijk. Als laatste keek ik nog even of de ransuil al jongen had, maar, als hij al jongen heeft, ik kon ze niet vinden.

Toch weer een leuk vakantiedagje, met 76 soorten, en heel veel leuke voorjaarstrekkers.

 

Leave a Reply

