Draaihals en dwerggors op één avondje!

Terwijl ik gisteren rustig huiswerk zit te maken, krijg ik van Daniël Benders een whatsappje dat er bij de Onderweg, in Waddinxveen dus, door Martin Harskamp een mogelijke draaihals is gezien! Wow, dat is nog eens een mooie soort voor Waddinxveen. Al snel weet ik via Daniël en Martin zelf precies waar hij zit, maar moet ik eerst nog eten…

Als ik dan klaar ben met eten, vertrek ik gelijk naar de plek waar ze hem voor het laatst hadden gezien. Als ik m’n fiets neerzet, en een stukje doorloop, zie ik op een paaltje een vogeltje zitten. In eerste instantie denk ik aan een tapuit, waarvan Martin er hier ook 14 (!) had, maar als ik door m’n kijker kijk, blijkt het de draaihals te zijn! Supervet, m’n eerste in Nederland, en ook nog net aan in Waddinxveen. Een tijdje is hij prachtig te bekijken, totdat er een aantal fietsers langskomen waardoor hij wegvliegt.

Image

Draaihals, Eurasian Wryneck

Terwijl ik hierna langs het fietspad sta te wachten op Daniël Benders, die gezegd had ook te komen, zie ik nog verschillende andere leuke soorten, zoals 3 tapuiten (1e 2014), een paapje (1e 2014), wat gele kwikstaarten en 3 graspiepers

Image

Tapuit (mannetje), Northern Wheatear, (male)

Als Daniël aankomt, blijven we langs het fietspad wachten of de draaihals nog terugkomt, maar door de vele fietsers verwachten we niet veel. Dat is dan ook de reden dat we rustig rond een stukje teruglopen, terwijl we ondertussen wat zwartkoppen, tjiftjaffen en fitissen horen en zien. Als we de Julianastraat inlopen, een klein dijkje vanaf de Onderweg, komen we even later weer de draaihals tegen, die zich in een boompje aan het poetsen is.

Image

Draaihals, Eurasian Wryneck

Image

Draaihals, Eurasian Wryneck

Image

Draaihals, Eurasian Wryneck

Als de draaihals even later de bosjes invliegt, horen we ook een grasmus alarmeren, ook m’n eerste van 2014. Maar het is nog niet klaar voor deze avond, want als we een stukje verder lopen, ziet Daniël een klein vogeltje een de top van een struik in duiken. Iets dichterbij lopend zien we dat het een gors is, en dan wordt het toch wel leuk. Als ik dan een foto maak, en als we nog iets dichterbij zijn, kunnen we de kenmerken goed zien: rode wang, dikke kruinstreep en een lichte borst. Dit moet wel een dwerggors zijn. Als we een goede foto checken, zijn we zeker: een prachtige dwerggors in zomerkleed! Nog een foto lukt, maar dan vliegt hij weg omdat de bewoner van het huis naar buiten komt, en niet stopt terwijl we dit vragen. Boos vraagt hij ons om weg te gaan, terwijl het geen privéweg is. Dat gaan we dan maar, want tja, de dwerggors is toch al weg…

Image

Dwerggors, Little Bunting

Image

Dwerggors, Little Bunting

Als we weer teruglopen naar het fietspad denken we de dwerggors te horen roepen, maar dit blijkt een gekraagde roodstaart te zijn. Ook zit het paapje nog mooi op een paaltje, en als de zon is ondergegaan, ga ik weer naar huis, met 2 nieuwe topsoorten, en allebei net aan in Waddinxveen. Veel beter zal het op een avondje binnen Waddinxveen niet snel meer worden…

Image

Dwerggors, Little Bunting

One thought on “Draaihals en dwerggors op één avondje!

Leave a Reply

