Lente!

Het is lente, en dat merk je aan alles. Steeds meer lente- en zomersoorten worden gezien, en dat merk ik zelf ook. Vandaar ook dat ik vandaag weer een dag weg ga vogelen.

Fietsen is geen straf vanochtend, ondanks de tegenwind. Overal zingen vogels, en al snel kom ik vlakbij de Bloemendaalseweg een aantal boerenzwaluwen tegen. Even later hoor ik in een klein rietstrookje ook wat rietzangers zingen, m’n eerste van 2014. Het blijken er hier in totaal 7 te zijn. Al snel kom ik bij de Reeuwijkse Plassen aan, waar ik, als ik mijn fiets wegzet, al de nachtegaal hoor, die hier al een tijdje rondhangt. Ondanks dat hij prachtig en van dichtbij zingt, kan ik hem niet vinden. Wel zie ik wat zwartkoppen, fitissen en tjiftjaffen. Om de plas lopend kom ik van alles tegen. Zo zie ik in elke rietkraag rietzangers, 33 rond de hele surfplas!

Image

Rietzanger, Sedge Warbler

In de weilanden zie ik m’n eerste jonge kievitjes lopen, samen met wat grutto’s en jonge grauwe gansjes. Af en toe over de plas kijkend zie ik in de verte al wat dwergmeeuwen aan de andere kant van de plas vliegen, samen met wat zwarte sterns. Van beiden de eerste van 2014. Rustig doorlopend zag ik op de plas 4 krooneenden en overal zingende rietgorzen, fitissen en tjiftjafs. Ook vlogen boven de plas een aantal boerenzwaluwen en ook 4 oeverzwaluwen, ook al m’n eerste van 2014.

Image

Krooneend, Red-Crested Pochard

Image

Krooneend, Red-Crested Pochard

Bijna aan het eind van de Lecksdijk hoorde ik plotseling keihard de zang van een cetti’s zanger! Deze soort, die bezig is aan een opmars door Nederland heen, zit sinds een paar jaar ook langs de Surfplas. Meerdere keren hoorde ik hem zingen, zien lukte helaas niet. Hier even stilstaand zag ik aan de andere kant van de weg, op Plas Gravenkoop, een enorme groep zwarte sterns, een stuk of 90! Hiertussen vlogen ook een stuk of 10 dwergmeeuwen.Weer doorlopend zag ik vanaf de grote betonnen vlonder wat groepen eenden, veelal krak- en slobeenden. De smienten leken weg te zijn, ik zag er in ieder geval geen een meer. Bijna aan het eind van het rondje gekomen was de grote groep dwergmeeuwen leuk te zien. Het verschil met kokmeeuwen, die er ook tussen vlogen, was ook goed te zien. Rondere vleugels, een zwartere kop en natuurlijk de grootte maakten het niet moeilijk om de 33 dwergmeeuwen er tussen uit te pikken. Leuk om deze meeuwen hier te zien, want normaal gesproken zie je ze toch vooral aan zee. Verder vlogen er hier een stuk of 5 zwarte sterns tussen, en zwom er een paartje wintertaling. Heel leuk was ook een grote groep gierzwaluwen die plotseling boven m’n hoofd hingen. Terwijl ik ze de laatste jaren altijd rond 30 april had, had ik nu dus al een groep van 28 op 19 april, wel heel vroeg!

Image

Gierzwaluw, Common Swift

Image

Dwergmeeuw, Little Gull

Terug bij de parkeerplaats brak dan eindelijk de zon door, na een ijskoude, winderige ochtend. Gelijk kropen overal uit het riet de rietzangers wat hoger.

Image

Rietzanger, Sedge Warbler

Door de Plassen fietsend kwam ik onder andere nog een paartje geoorde futen tegen, een kolonie kokmeeuwen, vele visdieven, rietgorzen, fitissen en tjiftjafs.

Aangekomen bij het Doove Gat, in de Hooge Boezem achter Haastrecht, zie ik dat dit gebiedje helemaal veranderd is. Een groot gedeelte is onder water gezet, met aan de kanten vele slikrandjes. Leuk voor steltlopers. Heel veel steltlopers zitten er nu echter niet. Tijdens het rondje dat ik hier maak zie ik alleen wat tureluurs, kieviten, een kleine plevier en een mooie groenpootruiter, leuk voor de regio. Verder zingen weer overal rietzangers, rietgorzen, en vliegen er 2 ooievaars rond.

Image

Ooievaar, White Stork

Image

Hooge Boezem achter Haastrecht

Even later stond ik in de Bilwijk, waar ik ruim een jaar geleden ook al was geweest. Toen had ik hier een prachtige ransuil, precies waar ik ook nu op hoopte, want ook nu nog werd hij in precies hetzelfde bosje nog gezien. Maar helaas, hoe ik ook zocht, het lukte me niet om een ransuil te vinden. Ook in de rest van het gebiedje zat niet veel, enkel 3 buizerds en wat vechtende rietgorzen.

Dan maar verder richting ‘t Weegje, waar de groep grutto’s beduidend kleiner was geworden ten opzichte van een aantal weken geleden; er zaten er nu nog maar een stuk of 30. Wel liepen er 3 kemphanen tussen, altijd leuk. Leuker was echter het paartje zomertaling, waar ik dit jaar al vaker naar gezocht had, maar niet gevonden.

Image

Zomertaling, Garganey

Nog wat door ‘t Weegje fietsend kwam ik ook nog een oeverloper tegen langs een sloot, ook altijd leuk.

Image

Oeverloper, Common Sandpiper

Image

Oeverloper, Common Sandpiper

Verder zongen in een rietkraag nog wat rietzangers en rietgorzen. Op het Gouwepark zag ik 2 kleine plevieren, helaas geen tapuit. Als laatst reed ik nog even langs de Voorofsche Polder, waar nog wat grutto, kleine plevieren, visdieven, tureluurs en scholeksters zaten, evenals een mooi gele kwikstaart.

Duidelijk lente dus, want uiteindelijk had ik 11 nieuwe soorten voor 2014.

Leave a Reply

