Voorjaarsvogels en een ransuil

Na weer een tijdje niet heel fanatiek te hebben gevogeld, ging ik zaterdag weer een rondje door Waddinxveen maken, op zoek naar leuke voorjaarssoorten als fitis, zwartkop, kleine plevier en blauwborst.

In een klein bosje vlak bij de Triangel werden ‘s ochtends al meerdere blauwborsten en een fitis gemeld. Ook toen ik er was, zaten ze er nog; ik zag in ieder geval 2 fitissen en minimaal 4 (!) blauwborsten. Ook vlogen er overal vlinders rond, en waren tjiftjafs overal te horen.

Image

Blauwborst, Bluethroat

Image

Blauwborst, Bluethroat

Hierna ging ik naar het Gouwepark, waar 3 kleine plevieren rondliepen, wat witte kwikstaarten en een mooi mannetje zwarte roodstaart.

Ook ‘t Weegje was zoals altijd weer leuk. 2 boomkruipers lieten zich leuk zien, overal zongen weer tjiftjafs, ik hoorde en zag de eerste zwartkop van 2014 en op het weilandje stonden weer een stuk of 200 grutto’s, evenals wat tureluurs en wintertalingen. Ook vloog er een roodborsttapuit rond, leuk voor Waddinxveen. Ook 2 rietgorzen waren wel leuk.

Image

Pinksterbloem, Cuckoo Flower

Weer terugrijdend richting Waddinxveen kwam ik op het Gouwepark – nog een keer zoekend naar de zwarte roodstaart – een mooie jagende havik tegen.

Nog even de Triangel oplopend leverde niet zo heel veel meer op, buiten 4 holenduiven, 3 kleine mantelmeeuwen en een overvliegende kleine plevier zat er niet zo veel.

Ook vandaag ben ik even wezen vogelen, omdat m’n vader een plek weet waar hij ‘s avonds nog wel eens ransuilen ziet. Die heb ik nog niet in Waddinxveen… Na een kwartiertje zoeken vond ik uiteindelijk een ransuil op een nest! Hoe vet! Af en toe stak hij of zij de kop naar boven, waardoor hij of zij leuk te zien was. Het zou toch wel gaaf zijn als ze hier gaan broeden…

Image

Ransuil, Long-Eared Owl

Leave a Reply

