Amerikaanse smient op de Starrevaart!

Zaterdag, de laatste dag van de vakantie dat ik weg kan. Er zit in de buurt alleen bijna niks. Er waren dan ook geen plannen om weg te gaan, totdat op vrijdag rond vier uur een amerikaanse smient op de Starrevaart wordt gevonden! Zou wel echt een superafsluiter zijn van de vakantie!

Om iets over achten zit ik al op de fiets richting de Starrevaart, op naar de volgende zeldzaamheid. Een uurtje later kom ik aan, maar aan de blikken van verschillende twitchers te zien is hij nog niet gevonden. Logisch, want deze smient uit Amerika, die op één of andere manier de oceaan over is komen vliegen, verschilt niet zo heel veel van een gewone smient. Zeker het vinden van deze vogel is een moeilijke opgave, al helemaal als alle smienten helemaal aan de andere kant van de plas zitten. Echter, als ik een half uur in de hut zit, wordt hij dan toch gevonden! Gelijk wil iedereen door de scoop van de herontdekker kijken, maar vinden, ho maar. Hierna kan zelfs degene die hem gevonden had hem niet meer terugvinden. Eenmaal kwijtgeraakt, blijkt het lastig te zijn om hem weer terug te vinden, en zo gaat het nog zeker een half uur door. Af en toe gevonden, maar gelijk weer uit beeld. Op de plas zitten verder nog 3 brilduikers en 3 nonnetjes, altijd leuk, maar niet als je op zoek bent naar een amerikaanse smient.

Als ik zo een tijd voor niks gezocht heb, loop ik naar een andere groep vogelaars, die wél de hele tijd de plas op kijken. En ja hoor, met hulp van o.a. Daniël Benders vind ik dan eindelijk de amerikaanse smient, af en toe prachtig te bekijken in het zonlicht. Als ik hem dan eindelijk goed heb gezien, begrijp ik hoe lastig het is om hem terug te vinden als hij uit beeld is, want zoveel verschil zit er niet tussen deze zeldzame smient en een gewone smient… De belangrijkste kenmerken zijn een grotere witte vlek (de spiegel) en een rossigere zijkant dan een gewone smient. Logisch dat dit lastig is op afstand.

Image

Starrevaart

Het volgende doel van de dag zijn de appelvinken in het Westerpark, waar al lange tijd een groep van zo’n 20 moet zitten. Echter, toen ik daar aankwam was er geen enkele appelvink te vinden. Een tijdje rondrijdend door het park leverde alleen een grote bonte specht op, de appelvinken lieten zich helaas niet zien.

Hierna fietste ik door naar de Balij, een redelijk jong bos aan de andere kant van de A12. Opvallend genoeg zat hier ook helemaal niks, zelfs geen groepjes mezen ofzo. Hierna ging ik door naar de Zevenhuizerplas, maar dit had ik, met de harde wind, beter niet kunnen doen. Na heel lang tegen de wind in gefietst te hebben, kwam ik namelijk aan bij een zo goed als lege plas, met enkel een dodaars. Verder was het helemaal leeg.

Maar ja, een zeldzaamheid zoals een amerikaanse smient maakt natuurlijk de hele dag goed.

One thought on “Amerikaanse smient op de Starrevaart!

Leave a Reply

