‘Zwibissen’ bij Stompwijk

De laatste tijd is er duidelijk een invasie van zwarte ibissen. Een aantal weken geleden had ik bijna een groepje bij de Lepelaarplassen, maar waren we 2 uur te laat. Vandaag (hopelijk) dus een nieuwe kans. Zo zit er nu ook een groepje van 6 bij de Starrevaart. Dichtbij dus, zeker voor een vakantiedagje. Geen moeilijke keus dus waar heen te gaan.

De eerste zoektocht naar de zwarte ibissen in de Drooggemaakte Geerpolder, een polder bij Stompwijk, leverde niks op. Ook al keek ik in elk slootje, zwarte ibissen kon ik niet vinden. Wel vlogen er wat graspiepers en veldleeuweriken rond, en zaten er 3 grote zilverreigers. Even later kwam ik aan bij de Starrevaart, waar ik gelijk doorging naar de kijkhut, meestal verreweg de beste plek om de plas te overzien. Al snel leverde dit een roerdomp op, die zat te balanceren op een rietstengel. Leuk goedmakertje voor de (nog) niet gevonden zwarte ibissen.

Image

Roerdomp, Eurasian Bittern

Op het eilandje voor de hut zaten, zoals altijd, weer veel steltjes. Vooral kieviten, maar ook leuk waren hier 12 zwarte ruiters, en 3 kemphanen. Verder zaten er op de plas weer veel slob- en kuifeenden, smienten en sowieso één pijlstaart.

limburg 064

Eilandje voor de hut, Little island before the hut

Omdat de ibissen maar niet kwamen, ging ik maar een rondje fietsen door de Veenzijdsche Polder. Dit leverde, behalve een groepje sijsjes, niet veel op. Daarom ging ik gelijk maar weer terug naar de Starrevaart, maar de ibissen waren nog niet gezien. Omdat ik geen zin had om uren in de hut te blijven wachten, ging ik maar gewoon in de Grote polder zoeken. Een andere vogelaar zei dat ook hij de ibissen nog niet gevonden had. Slecht nieuws dus…

limburg 089

Drooggemaakte Grote Polder

Omdat ik toch tijd over had, ging ik gewoon elk slootje afzoeken met de scoop. Maar, al na een stuk of 10 slootjes, was het niet meer nodig, want een vrouw meldde me dat een stuk verderop één zwarte ibis stond te foerageren in een slootje. Gelijk heengeraced, en ja hoor, op aanwijzen van een andere vogelaar was de ‘zwarte wulp’ al snel gevonden. Ondanks de grote afstand liet hij zich mooi zien, alhoewel fotograferen daardoor wel lastig was.

limburg 078

Zwarte Ibis, Glossy Ibis

Na hem goed gezien te hebben, ging ik verder richting het Buytenpark. Onderweg hiernaar toe kwam ik nog een paapje tegen, en in het Buytenpark zelf zag ik 3 roodborsttapuiten en een mooie havik.

Weer terugfietsend richting huis kwam ik weer langs de plek waar ik de ibissen had. Hier stond ook nu weer een vogelaar, en nu bleken er zelfs 5 ibissen te zitten! Helemaal gaaf natuurlijk. Helaas zaten ook deze weer op grote afstand. Ook hier zat weer een paapje, de tweede van de dag dus.

limburg 105

Zwarte Ibissen, Glossy Ibises

Hierna fietste ik weer terug richting huis. Een stop in het Bentwoud leverde nog een dodaars en 4 roodborsttapuiten op, ook weer leuk.

limburg 111

Roodborsttapuit, European Stonechat

Zo kwam ik vandaag op 63 soorten, toch weer een leuk aantal, met natuurlijk de ‘zwibissen’ als mooiste soort.

Leave a Reply

