Velduil in de Triangel!

Vandaag had ik niks te doen, dus ging ik, voor het eerst in een maand ofzo, weer eens naar de Triangel. Al snel vond ik een grote groep van zo’n vijftig veldleeuweriken, altijd leuk in Waddinxveen. Verder vlogen er wat vinken en graspiepers over, en zaten er ook een stuk of 10 graspiepers ter plaatse. Leuk was ook een grote gele kwikstaart, die over kwam vliegen, m’n tweede pas voor Waddinxveen. Verder vlogen er nog 8 watersnippen op, maar verder zat er niet zoveel op de (helaas) gemaaide zandvlakte.

Totdat ik opeens een roofvogel opstootte. In eerste instantie dacht ik dat het gewoon om een buizerd ging, maar al snel kwam ik tot de conclusie, dat dit helemaal geen buizerd kon zijn, maar dat het een velduil was! Gelukkig ging deze geweldige uil, die ik pas één keer eerder erg slecht had gezien op de Maasvlakte, al snel zitten, waar hij zich prachtig liet zien. Na een paar minuten vloog hij op, en vloog hij weg over de Zuidplas, richting Moerkapelle, waar hij de hele tijd werd aangevallen door zwarte kraaien en een sperwer.

veldui 019

Velduil, Short-Eared Owl

veldui 020

Velduil, Short-Eared Owl

veldui 022

Velduil, Short-Eared Owl

Naast dat het natuurlijk een geweldig mooie vogel is, is het ondertussen ook al weer m’n 136e Waddinxveen-soort. Toch al heel wat, voor zo’n gemeente. En dan is de velduil toch zeker wel één van de mooiere soorten hier…

One thought on “Velduil in de Triangel!

Leave a Reply

