Daurische Klauwier, soort 250!

Heerlijk, weer vakantie. Vrijdag mislukte de eerste poging om soort 250 te scoren, (roodhalsfuut Reeuwijksche Plassen), maar toen zaterdag een Daurische Klauwier werd gemeld in Waverhoek, bij Mijdrecht, werd al snel duidelijk dat dit het moest worden. De daurische klauwier, een soort die broedt in Mongolië en China, is hier in Nederland, sinds 1995, pas 8 keer aanvaard door het CDNA, waarvan 7 keer aan de kust. Dit exemplaar in Waverhoek is dus pas de 2e in het binnenland! Zaterdag en zondag kon ik niet, maar vandaag had ik m’n vader dan toch zo ver gekregen om hier heen te gaan.

Rond 12 uur kwamen we aan bij Waverhoek, en in de verte zagen we op de dijk aan de overkant van het gebied al een groep vogelaars staan kijken. Lopend richting deze dijk, vlogen er wat rietgorzen, graspiepers en veldleeuweriken over, maar leuke soorten bleven tot dan toe uit. Al snel kwamen we bij de dijk, en binnen een paar minuten werd me de prachtige daurische klauwier aangewezen door een aantal vogelaars. Het beestjes foerageerde druk op de wilgenroosjes, heen en weer zwiepend in de wind. Helaas had ik niet de beschikking tot de camera die ik normaal gesproken gebruik, dus moest ik het doen met de camera van m’n opa. Daardoor lukte het me enkel om wat digiscoopplaatjes te maken, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een geweldig beestje is het.

Image

Daurische Klauwier, Daurian Shrike

Daurische Klauw 021

Daurische Klauwier, Daurian Shrike

Doordat de klauwier de hele tijd de begroeiing indook, was het af en toe nog best even zoeken om hem/haar terug te vinden in de begroeiing, want wat een schutkleur heeft dat beest zeg! Tegenover de kleur van de wilgenroosjes was hij soms nauwelijks te zien.

Daurische Klauw 023

Daurische Klauwier, Daurian Shrike

Naast dat het natuurlijk een prachtig beest is om te zien, blijft er nog wel de vraag of het wel echt een Daurische is. Sommige kenners zeggen namelijk ook dat het mogelijk een Turkestaanse Klauwier zou zijn, een nog zeldzamere soort. We zullen ‘t zien… In ieder geval heb ik m’n 250e soort, en wat voor één!

 

 

Leave a Reply

