Excursie naar de OVP

Na de afgelopen weken alleen maar rond Waddinxveen wat gevogeld te hebben, ben ik vandaag met de Boomvalk, een natuurvereniging van o.a. mijn school, naar de Oostvaardersplassen gegaan, net zoals elk jaar rond deze tijd gedaan wordt met deze vereniging. Hopend op eindelijk een baardmannetje, vertrokken we rond acht uur bij de carpoolplaats.

Een uur later begonnen we bij het Jan van den Boschpad, bij het bezoekerscentrum. Vanaf dit pad zagen we in de verte al snel een havik zitten, de eerste leuke soort van de dag. Vlakbij deze prachtige roofvogel, zaten ook een buizerd en een sperwer. Snel de ganzen afspeuren leverde helaas geen leuke gans op. Terwijl we het pad verder af liepen richting een uitkijkheuvel, vlogen er enkele vinken over, wat graspiepers en een aantal kolganzen. Verder riep vanuit het Oostvaardersbos een boomkruiper.

Toen we bij de uitkijkheuvel kwamen, werd al snel geroepen dat er baardmannetjes zaten, voor mij nog een nieuwe soort, nummer 249! Al snel zag ik ze ook, en had ik een aantal keer een prachtig mannetje in de scoop. Geweldig! Door de wat grote afstand zat foto’s maken er helaas niet in. Verder zagen we vanaf de heuvel 4 edelherten lopen, en zat in een boom ver weg een raaf. Ook hier leverde de ganzen afzoeken niet zoveel op. Teruglopend naar de bus kwamen we nog wat zanglijsters, vinken en grote bonte spechten tegen.

Hierna gingen we door naar de Lepelaarplassen, naar het Trekvogelgraslandje. Hier zat de laatste dagen een groep van 5 zwarte ibissen, en die had ik nog nooit gezien, dus moest dit soort 250 worden. Aangekomen bij de juiste plek bleken ze echter anderhalf uur ervoor te zijn opgevlogen, en niet meer teruggekeerd, jammer. Maar, een nieuwe groep van 19 baardmannetjes maakte hier alles goed. In tegenstelling tot de vorige groep lieten deze zich prachtig op de foto zetten.

Baardmannetje, Bearded Reedling

OVP 008

Terwijl we naar de baardmannetjes keken, vloog er ook een groepje van vier kruisbekken over, leuk. Verder vlogen er ook een stuk of 10 graspiepers langs. De zwarte ibissen waren helaas gevlogen.

OVP 011

Baardmannetjes, Bearded Reedlings

Via de Oostvaardersdijk reden we verder naar het bezoekerscentrum langs de Knardijk. Langs de Oostvaardersdijk zaten enorme groepen kuifeenden, maar veel meer niet. Aangekomen bij het bezoekerscentrum splitsten we op uit groepjes, en liepen we door het gebied richting Kijkhut de Zeearend. Al snel kwamen we ook hier weer meerdere groepen baardmannetjes tegen. Vanaf de eerste vogelhut zagen we weer meerdere baardmannetjes, wat slobeenden, en in de verte een groep steltlopers, met onder andere wat goudplevieren en bonte strandlopers. Doorlopend naar de volgende vogelkijkhut bij Wigbels Eiland, kwamen we wat koperwieken tegen, een grote bonte specht, en een sperwer. Vanaf Wigbels Eiland was de groep steltlopers wat beter te overzien, en kwamen we op ongeveer 100 goudplevieren en een stuk of 25 bonte strandlopers. Opvallend was dat elke keer alle ganzen en steltlopers opvlogen, terwijl we geen enkele zeearend of vos te zien kregen.

OVP 019

Vlakbij Kijkhut de Zeearend, Near to Bird Watching Hut the White-Tailed Eagle

Vanuit Kijkhut de Zeearend waren de enorme groepen ganzen goed te zien, maar riet- of roodhalsganzen waren niet te vinden. Vanaf hier waren ook de enorme groepen edelherten en koniks goed te zien. Verder bleven nieuwe soorten vanaf hier uit.

Teruglopend richting het bezoekerscentrum kwamen we een enorme groep van zo’n 250 putters tegen, nog nooit gezien zo’n enorme groep. Ook 2 paapjes en een roodborsttapuit waren erg leuk. Verder was ook een gors die een vreemd geluidje leek te maken nog even spannend, maar het bleek toch om gewoon een rietgors te gaan. Bijna bij het centrum aangekomen hoorden en zagen we twee matkoppen, toch nog. Bij het bezoekerscentrum zelf hoorden we nog een goudhaan en een waterral roepen, en zagen we 2 boomklevers.

De laatste stop van de dag was bij de Grote Praambult. Vanaf hier zagen we nog een ooievaar, de eerste holenduif van de dag, en op een stapel dood hout hipte een tapuit. Het leukst echter was al snel de door Jan de Jong gevonden zeearend, die geweldig rondcirkelde, zij het ver weg. Lange tijd bleef hij rondcirkelen, totdat hij uiteindelijk wegvloog en uit beeld verdween. Vanaf de Bult waren ook de groepen edelherten en koniks weer goed te zien.

OVP 028

Uitzicht vanaf de Grote Praambult, View from the ‘Grote Praambult’

Hierna vertrokken we weer richting huis, met dus weer een nieuwe soort, nummer 249, en hoe!!! Een stuk of 80 baardmannetjes op een dag, GE-WEL-DIG!!!