Eindelijk rust, in Meijendel

Eindelijk, na weken lang zwoegen op proefwerken voor school, kon ik weer eens de hort op. In de buurt zit er niet zo heel veel, dus moest rust gevonden worden in de duinen van Meijendel. Tenminste, rust? 30 km heen en weer is niet echt rustig. Maar om kwart over 8 vertrek ik dan, na anderhalve maand niet gevogeld te hebben, richting de duinen achter Wassenaar. Onderweg kom ik langs de Starrevaart, waar ik natuurlijk niet zo maar voorbij kan fietsen.

Op de Starrevaart is een groepje van 11 lepelaars het eerste wat opvalt. Verder lopen er aardig wat grutto’s, lopen er ook veel kluten rond met allemaal schattige jonkies, en verder is het qua steltlopers erg rustig, buiten één bosruiter en een kemphaan.Leuk is echter wel een waterral die aan de andere kant van de plas door het riet heen loopt te struinen. Boven de plas stikt het van de boeren-, gier- en vooral huiszwaluwen. Verder zit er in het riet nog een enkele rietzanger en wat puttertjes lopen van wat zaadjes te eten.

Weer onderweg naar de duinen levert omhoog kijken niet de gewenste wespendief op, die hier wel in de buurt zou moeten zitten. Ook de aanwezige havik kan ik niet vinden. Drie kwartier later kom ik aan in de duinen. Aanvankelijk was de bedoeling om vanuit de duinen het gebied ‘Lentevreugd’ te gaan bekijken, maar een hek met een bordje erbij waar op staat ‘Verboden toegang, militair terrein’, verhindert dit. Dus voor niks een rotheuvel opgefietst op weg hier naar toe…

De Wassenaarse Slag is gelukkig makkelijker gevonden. Bij een hotel sla ik linksaf het fietspad op richting Den Haag. Met de wind en een karretje achterop valt het fietsen niet mee, maar ja. De eerste leukere soort die ik langs dit fietspad tegenkom is een kort zingende nachtegaal, die zich even heel goed laat zien. Een honderdtal meters verderop zie ik in een plasje eindelijk m’n eerste krooneenden van het jaar, drie in totaal. Nog honderd meter verderop hoor ik in een bosje een grauwe vliegenvanger. Na wat irritante opmerkingen van voorbijgangers laat hij zich ook nog kort zien.

Omdat ik van zo’n roteind fietsen nogal honger krijg, loop ik een half uur later de duinen in om te gaan eten in een heerlijk valleitje, onder het genot van de zang van een aantal boompiepers. Ook een paartje roodborsttapuiten blijft de hele tijd in het valleitje rondhangen.

Image

Valleitje

Image

Roodborsttapuit (Vrouwtje), European Stonechat (Female)

Image

Roodborsttapuit (Man), European Stonechat (Male)

Een stuk verderop, langs hetzelfde pad, kwam ik dit keer geen leuke vogel tegen, maar wel mooie plantjes. Na thuis op internet wat gezocht te hebben, kwam ik erachter dat het zeewinde is, op waarneming.nl als lichtrood (zeldzaam) aangegeven.

Image

Zeewinde, Calystegia soldanella

Image

Zeewinde, Calystegia soldanella

Na nog even voor niks gezocht te hebben naar wat vogels, liep ik weer terug naar m’n fiets. Een blik vanaf de Prinsenberg leverde buiten een grasmus en een jagende buizerd niks op. De bedoeling was om een wandeling(etje) te gaan maken door Kijfhoek, maar ik had geen idee hoe hier te komen. Volgende keer toch maar wat beter voorbereiden. Ook een blik over zee leverde helaas geen leuke vogels op, alhoewel een groepje van 6 kneutjes in de duinen wel leuk was. Hierna fietste ik weer terug naar een hotel langs de Wassenaarse Slag, vanwaar ik aan een wandelingetje door Ganzenhoek begon. Vreemd genoeg leverde dit geen enkele leuke vogel op.

Mark duinen 190

Ganzenhoek

Omdat het alweer laat begon te worden, moest ik, nadat ik weer terug was bij m’n fiets, gelijk naar huis. Ruim anderhalf uur later kwam ik thuis, met weer een aantal mooie vogels in de pocket.

Mark duinen 180

Meijendel

Leave a Reply

