Kwikken en 93 soorten in de Biesbosch

Donderdag 2 mei stond ik om 6 uur ‘s ochtends op, in de vakantie is dat voor mij heel vroeg. Maar het is nodig, want vandaag ga ik met m’n vader mee naar Ridderkerk, en vanaf daar naar de Biesbosch. En hij vertrekt zo nodig nogal vroeg, dus… Om 7 uur kwamen we aan in Ridderkerk, en anderhalf uur en een gratis pontvaart verder (de man vergat het geld te vragen) stond ik bij de pont bij de Biesbosch. Ondertussen had ik in de polder daar vlakbij al twee gele kwikken gezien, en bij de pont zaten twee cetti’s zangers keihard te zingen.

Even later aan de overkant hoorde ik al snel de zang van een kleine karekiet, eindelijk de eerste van het jaar, en wat rietzangers en -gorzen. Bij Polder Hardenhoek zaten op het prikkeldraad 3 kneutjes.

Image

Kneu, Linnet

In de bosjes aan de overkant zong een gekraagde roodstaart. Deze liet zich, ondanks dat ik goed gezocht had, niet zien. Een stukje verderop in de bosjes zong de derde cetti’s zanger, en leuk was ook de zingende veldleeuwerik boven Polder Hardenhoek. In deze polder zaten ook honderden kluten, en een aantal groenpootruiters. Op de kruising naar de Deeneplaatweg zong de vierde cetti’s zanger van de dag. Rond de Deeneplaatweg zelf was het nagenoeg leeg, buiten  zwaluwen zat er niet zoveel. Daarom fietste ik terug richting Polder Hardenhoek, richting een uitkijktorentje. Hier vlakbij zong de eerste blauwborst van de dag, en een snor. In het water zwom een enorme groep wintertalingen, met twee late smienten ertussen. Verder was het vanaf hier erg rustig.

Weer een stukje verderop, vanaf de Witboomkil, een dijkje dat ook uitkijkt over Polder Hardenhoek, vlogen een aantal gele kwikstaarten, een graspieper en vlogen er 2 ringmussen langs. In de polder zelf zat een groep van 39 bontbekplevieren, zelden heb ik zo’n grote groep gezien. Verder zat er een groep van 16 kemphanen, en liep er tussen de bontbekplevieren een bonte strandloper, al ver in zomerkleed. Voor de rest liepen er 16 groenpootruiters, 8 zwarte ruiters, 5 bosruiters, stond er een groep van een stuk of 30 grutto’s en dat was het wel zo’n beetje.

Biesbos 2-5-13 030

Groenpootruiter, Common Greenshank

Het Boomgat, bij het gemaaltje, was zo goed als leeg. Hierlangs fietsend hoorde ik enkel een fitis en wat tjiftjafs. Pas vanaf een bouwterrein, in Polder De Kroon en de Zalm, kwamen er weer wat leuke soorten langsvliegen. Op het bouwterrein stikte het van de gele kwikstaarten. Een zoektocht hiertussen leverde helaas geen Engelse of Noordse Kwikstaart op. Wel kwam er een tapuit langsvliegen, die op een meter of 15 van mij landde. Deze liet zich vanaf hier erg mooi zien.

Biesbos 2-5-13 037

Gele Kwikstaart, Western Yellow Wagtail

Biesbos 2-5-13 058

Tapuit, Northern Wheatear

Een stukje verder, in Polder Maltha, zat erg weinig, enkel een grote zilverreiger. Bij een rietkraag aan de overkant van een water zongen verschillende rietzangers, kleine karekieten en een blauwborst. Ook zong hier in de buurt weer een cetti’s zanger. Een paar honderd meter verderop ging ik bij het spaarbekken, onder het genot van de zang van een gekraagde roodstaart, eten. In de bosjes rond het spaarbekken zong ook een tuinfluiter, die zich ook leuk liet zien. Verder vloog er ook nog een lepelaar over. Toen ik weer terugkwam bij het parkeerplaatsje waar ik m’n fiets had neergezet, zat er tot mijn verbazing een appelvink op de grond zaadjes te eten. Hier vlakbij vloog ook nog eens een mannetje gekraagde roodstaart op. Beide lieten zich heel gaaf zien en fotograferen.

Biesbos 2-5-13 072

Gekraagde Roodstaart, Common Redstart

Biesbos 2-5-13 081

Appelvink, Hawfinch

Nadat ze allebei waren weggevlogen, fietste ik weer een stukje verder. Bij het bezoekerscentrum kwam ik een zingende grasmus tegen, en ook hier in de buurt zong weer een cetti’s zanger. Bij Pannekoek zet ik m’n fiets neer, en liep een stukje richting Polder Hardenbroek. Langs dit pad zongen nu zelfs twee cetti’s zangers, evenals weer een gekraagde roodstaart. Polder Hardenhoek leek vanaf hier echter zo goed als leeg. Teruglopend kwam ik dit keer een vrouwtje gekraagde roodstaart tegen, die zich in de doorbrekende zon geweldig liet zien.

Biesbos 2-5-13 095

Gekraagde Roodstaart, Common Redstart

Uitkijkend vanaf weer een andere plek over Polder Hardenbroek, kwam ik weer 3 groenpootruiters tegen, samen met een bosruiter en wat visdiefjes. Verder was het aan deze kant van de Biesbosch rustig. Daarom stapte ik weer op de pont om naar de Tongplaat te gaan. Onderweg kwam ik de tiende en laatste cetti’s zanger tegen.

Na wat vragen aan de aanwezige wandelaars, vond ik na een tijd zoeken de Tongplaat. Hier bevond zich een groep van 31 groenpootruiters, 8 bosruiters, 12 bontbekplevieren, 4 kleine plevieren en 3 kemphanen. Leuk waren ook 5 zomertalingen, eindelijk de eerste van het jaar.

Biesbos 2-5-13 097

Zomertaling, Garganey

Na het water goed te hebben afgezocht, begon ik de groep gele kwikken uit te pluizen, in de hoop een Noordse of Engelse Kwikstaart te vinden. Dit lukte al snel in de vorm van een Noordse Kwikstaart. Deze liet zich even zien, maar was ook zo weer weg. Even later vond ik ook nog de Engelse Kwikstaart. Zowel de Noordse als de Engelse Kwikstaart zijn nieuw voor me.

Biesbos 2-5-13 103

Engelse Kwikstaart, British Yellow Wagtail

Nadat ook deze uit beeld was verdwenen, liep ik weer terug naar m’n fiets. Omdat er in de buurt niks meer zou zitten, begon ik weer terug te gaan richting Ridderkerk. Onderweg kwam ik nog langs de Oude Maas en de Veerplaat bij Zwijndrecht, maar dit leverde niet zoveel op. Ook het Develbos was op dat moment zo goed als leeg, op een enkele fitis en grasmus na. Ook in Polder Sandelingen kon ik enkel wat grasmussen en bergeenden vinden.

Uiteindelijk kwam ik rond 6 uur weer terug bij m’n vaders winkel in Ridderkerk. Tot mijn verrassing kwam ik tot 93 soorten, een dik daglijstrecord.

 

Leave a Reply

