120ste Waddinxveen-soort

De laatste weken komt het voorjaar eindelijk los. Overal vliegen visdieven, kwetteren de boerenzwaluwen, en zingen de tjiftjafs en de fitissen. Gisteren had ik ook m’n eerste rietzanger, en een weekje geleden ook de eerste gierzwaluw. Omdat ik vandaag weinig huiswerk had, en daardoor tijd over, kon ik een uurtje naar het Gouwebos en de Voorofsche Polder gaan.

In het Gouwebos vond ik al snel de bosuilen. Er zouden twee jongen moeten zijn, helaas kon ik maar één jong vinden, samen met de ouder.

Image

Bosuil, Tawny Owl

Image

Bosuil, Tawny Owl

Te midden van de zang van tjiftjafs, fitissen en zwartkoppen ging ik verder naar de Voorofsche Polder. Ook dit keer was het ondergelopen grasland weer zo goed als leeg, op een enkele grutto en tureluur na. In de rest van de Voorofsche Polder zag ik nog een paartje bergeenden, en vlogen er een stuk of 15 visdieven, broedend, vissend en vechtend.

Een stukje verderop, bij een kaal graslandje, bleef ik nog effe kijken, omdat daar nog wel ‘ns wat kwikstaarten willen zitten. Ook dit keer zaten er 4 witte kwikstaarten. Ook vloog er in een slootje een watersnip heen en weer. Even later kwamen ook nog 2 gele kwikstaarten tevoorschijn. Bij de laatste keer scannen viel plotseling een vogel met een feloranje borst op, wat een tapuit bleek, een mannetje! Deze liet zich, op grote afstand, leuk zien. Leuk is dat dit een nieuwe Waddinxveen-soort is, waarmee dit m’n 120ste gemeentesoort is.

Image

Tapuit, Northern Wheatear

Leave a Reply

