Toch nog lente met 6 nieuwe jaarsoorten

De laatste weken beginnen eindelijk de zomergasten het land binnen te stromen. Zo zag ik vorige week m’n eerste boerenzwaluw, hoor ik overal zingende tjiftjaffen, en zag ik gisteren m’n eerst visdiefje. Vandaag hoopte ik weer meerdere zomergasten te vinden. En aangezien er op de Starrevaart dinsdag een poelruiter gevonden was, was de keus snel gemaakt. Zo vertrok ik rond kwart voor 9 richting de Starrevaart.

Een paar kilometertjes onderweg, kwetterden al de eerste boerenzwaluwen boven m’n hoofd. Ook vond ik al snel de eerste witte kwikstaart. Een stuk verderop, ergens tussen Benthuizen en Zoetermeer, kwam ik in een groep van zo’n 50 kwetterende boerenzwaluwen terecht. Hier zaten ook een stuk of 5 huiszwaluwen tussen, m’n eerste van het jaar. Aan de andere kant van Zoetermeer, langs de Zoetermeerse Plas, vlak bij het Prielenbos, hoorde ik een rietgors, en zag ik, eindelijk, de eerst blauwborst van het jaar. Deze liet zich door de scoop super zien. Verder rijdend zag ik vlakbij Stompwijk nog 2 tureluurs vliegen, en weer eens een ringmus.

Aangekomen bij de Starrevaart vond ik al snel de poelruiter. Dankzij een groep vogelaars die hem al in beeld hadden, was het ook niet zo heel moeilijk. De zeldzame ruiter, voor mij een nieuwe, liet zich op een meter of 20 van de kant geweldig zien. Na deze een minuut of 15 geweldig te hebben gezien, ging ik verder richting de Kijkhut. Vanaf hier telde ik 27 kluten, 9 bonte strandlopers, een stuk of 15 bergeenden, 13 pijlstaarten, 2 bruine kiekendieven, zag ik 2 dodaarzen en 3 brilduikers. Op de plas vlogen ook nog een stuk of 10 boerenzwaluwen, de eerste 2 oeverzwaluwen van het jaar, en weer 2 huiszwaluwen.Verder zat er nog een groep van een stuk of 100 grutto’s op de slikplaat. Het eilandje gelijk voor de Kijkhut zat helemaal vol met druk broedende en parende kokmeeuwen. Verder zat er langs de kant nog een rietgors, en zong de eerste fitis van het jaar.

Hierna ging ik verder richting Kasteel Duivenvoorde, hopend op weer wat appelvinken, of een ijsvogeltje. Helaas bleef het hier bij 1 appelvink, een boomklever, een groene specht en een ooievaar. Terwijl ik het park doorliep, zag ik tussen een groepje merels ook nog een mogelijke beflijster. Helaas vloog die, net voordat ik m’n verrekijker kon pakken, de bosjes in. Ik kon hem ook niet meer terugvinden. Of het er een was, zal ik dan ook nooit weten.

Weer teruggekomen bij de Starrevaart zag ik nog een zwarte ruiter, en twee witgatjes. De poelruiter was helaas niet meer terug te vinden. Doorfietsend richting het Balijbos kwam ik door het Buytenpark, waar ik weer 2 rietgorzen hoorde. Ook in het Westerpark zaten nog een paar rietgorzen. Doordat ik weer ‘ns verdwaalde in Zoetermeer, kwam ik pas een hele tijd later aan in het Balijbos, een redelijk jong, aangelegd bos. Hier stikte het van de tjiftjafs, zwom op het water een groepje van 8 pijlstaarten, zongen er weer meerdere rietgorzen, en zag ik m’n tweede blauwborst. Ook hoorde ik nog een mogelijke rietzanger, maar dit weet ik helaas niet zeker, aangezien hij net te kort zong om er zeker van te zijn.

De laatste stop van de dag was de Zevenhuizerplas. Onderweg hier naartoe zag ik 3 visdiefjes, wat witte kwikken en aardig wat boerenzwaluwen. Bij de Zevenhuizerplas vond ik al snel een zanglijster en een groepje putters. Ook zat er in een takkenbosje een mannetje zwartkop, ook m’n eerste van het jaar. Rustig fietsend kwam ik verder nog een groep van ca. 20 oeverzwaluwen tegen, zag ik een mannetje krooneend, hoorde ik een zingende fitis, en zag ik ook m’n derde en vierde blauwborst van de dag. Ook deze lieten zich prachtig zien.

Zo kwam ik vandaag, na 70 kilometer fietsen, op een totaal van 74 soorten, een nieuw dagrecord voor een dag fietsen.

Leave a Reply

