Het wordt maar geen lente…

Al wekenlang is het koud, ijskoud. Ook vandaag, toen ik richting Gouda en Haastrecht ben gegaan, was het erg koud. Er viel zelfs nog wat sneeuw, en dat op 30 maart. Schijnbaar hebben de vogels hier ook nog al last van, want ik heb de laatste week nog geen enkele tjiftjaf of fitis gezien of gehoord, terwijl ik die normaal gesproken allang gezien zou hebben. Vandaag hoopte ik daarin eindelijk verandering in te brengen.

Om kwart voor negen vertrok ik richting het Gouwebos, en vijf minuten later had ik al snel de bosuil, met 2 jonkies. Vorige week had ik al een ouder, dit keer dus ook de 2 jonkies. De jonkies zaten erg hoog in de boom, maar wel mooi te zien. Ook de ouder zat er, alleen stond de zon verkeerd, dus moeilijk te zien.

Image

Bosuil, Tawny Owl

Image

Bosuil, Tawny Owl

Image

Bosuil, Tawny Owl

Op de Voorofsche Polder zat, net zoals vorige weken, maar in tegenstelling tot vorige jaren, geen enkele grutto. Ook zaten er maar 3 tureluurs, en verder was het zo ongeveer leeg. Ik reed dus gelijk door richting ‘t Weegje, waar vreemd genoeg ook geen enkele grutto, eend of wat dan ook zat. Dus reed ik maar door naar de Hollandsche IJssel bij Gouda, waar vaak pontische en geelpootmeeuwen zouden zitten. Drie kwartier zoeken leverde helaas geen van beide op, dus reed ik door richting het Steinse Groen, aan de andere kant van Gouda.

Hier aangekomen vond ik samen met Oscar en Jolanda Balm al snel de gemelde goudvinken. Een paartje liet zich prachtig zien op ongeveer vijf meter afstand. Helaas vlogen ze na vijf minuten al weer weg, en kwamen ze ook niet meer terug.

Image

Goudvink, Bullfinch

Image

Goudvink, Bullfinch

Na nog even voor niks gewacht te hebben of ze nog terugkwamen, reed ik verder naar het Doove Gat, achter Haastrecht. Hier vloog een bruine kiekendief over, zaten er twee ooievaars, wat grutto’s, en wat witte kwikken. Vijf minuten verder fietsen kwam ik bij de Bilwijk, een nieuw aangelegd natuurgebiedje. Toen ik vanaf de P-plaats het pad op liep, keek ik links van me in een bosje. In dit bosje hingen, wat ik eerst dacht, een paar blaadjes. Maar na wat beter kijken, vond ik het een beetje vreemde vorm. Ransuil!! Deze zat redelijk vooraan in het bosje, en doordat de zon ook nog begon te schijnen, lukten de foto’s geweldig.

Image

Ransuil, Long-eared Owl

Image

Ransuil, Long-eared Owl

Image

Ransuil, Long-eared Owl

Image

Ransuil, Long-eared Owl

Verder vond ik hier onder andere nog 108 grutto’s, 2 kemphanen, wat tureluurs, en een stuk of 10 watersnippen. Ook zat er nog een groep van ongeveer 30 graspiepers, waaronder sowieso 3 waterpiepers. Bij de P-plaats vond ik verder ook nog een prachtige roodborsttapuit.

Hierna fietste ik weer terug naar Gouda. Aangekomen aan de Gouderakse kant van de Hollandsche IJssel, zag ik aan de overkant Daniel Benders met scoop staan, dus racete ik naar de andere kant. Gelukkig, want hierdoor was ik net op tijd voor een opvliegende geelpootmeeuw, m’n tweede nieuwe van vandaag. Helaas zag ik hem niet zo geweldig, maar ik heb ‘m gezien. Kijkend vanaf een andere plek aan de IJssel, vonden we hem helaas niet terug. Wel kreeg ik nog de tip om nog langs de Tuinbouwweg te gaan, want daar was vanochtend nog wel wat te zien.

Maar eerst reed ik terug naar ‘t Weegje. Raar genoeg zaten er nog steeds geen grutto’s. Wel zaten er nu 78 wintertalingen, 28 slobeenden, 2 paartjes pijlstaarten, ongeveer 10 watersnippen en wat tureluurs. Onder het genot van weer een sneeuwbui reed ik hierna dus richting de Tuinbouwweg. Hier aangekomen hoorde ik gelijk meerdere kwikstaarten roepen. Uiteindelijk bleken er 15 witte kwikstaarten te zitten, 3 rouwkwikstaarten (nieuwe Waddinxveen-soort), een stuk of 30 graspiepers, 6 rietgorzen, en m’n eerste 2 kleine plevieren van 2013.

In totaal kwam ik vandaag op 64 soorten, wat voor mij toch een behoorlijk aantal is, zeker met 2 nieuwe soorten, ransuil en geelpootmeeuw. En nog steeds geen zingende tjif of fitis..

 

 

 

 

 

 

One thought on “Het wordt maar geen lente…

Leave a Reply

