Starrevaart en Duivenvoorde

De laatste tijd werd er bij Kasteel Duivenvoorde een groep van ongeveer 30 appelvinken gezien, vooral in het westen een enorme groep. Daarom fietste ik vanochtend rond kwart voor negen weg, en kwam rond kwart voor tien aan bij Duivenvoorde. Onderweg had ik onder andere wat holenduiven, een paar groepjes sijzen, en op de Starrevaart zag ik o.a. 7 lepelaars staan. Aangekomen bij Duivenvoorde waren een paar vogelaars al snel gevonden.

Image

Kasteel Duivenvoorde

Zij hadden de appelvinken al meerdere keren gezien, en al snel had ook ik er een paar. Hoog in de bomen zaten er een paar, en af en toe vloog er een groepje over. Helaas bleven ze aardig hoog zitten, maar foto’s maken lukte toch wel erg goed.

Image

Appelvink

Image

Appelvink

Na ongeveer een half uur wachten, kwamen er ook steeds meer appelvinken in de enorme taxus op het veldje zitten. Hier waren ze minder goed te zien, maar toen er twee mensen langs de boom liepen, vlogen de appelvinken er achter elkaar uit, het moeten er minstens 25 geweest zijn! Na ongeveer 5 kwartier staan kijken, besloot ik een rondje te gaan maken door het park. Tijdens dit rondje vond ik 5 sijsjes, een groenling, één boomklever, en ook een barmsijs, helaas kon ik niet zien of het een grote of een kleine was.Verder vloog er ook nog een ooievaar over.

Image

Na hierna nog een keer gekeken te hebben naar de appelvinken, ging ik verder richting de Starrevaart. Hier zat een enorme groep smienten, kuif- en tafeleenden, maar twee slobeenden, ook maar één pijlstaart, 5 rosse stekelstaarten en 4 brilduikers. Toen ik na een paar minuten de rietkraag afkeek, had ik gelijk een roerdomp, waarvoor ik hier naartoe gekomen was. Deze liet zich ongeveer 10 minuten geweldig zien.

Image

Roerdomp

Image

Roerdomp

Image

Smienten

Image

Brilduiker

Hierna ging ik verder richting het Burgemeester Hoekstrapark, midden in Zoetermeer, waar de laatste tijd vreemd genoeg ook een paar keer een roerdomp gezien was. Onderweg hiernaartoe vloog er bij het Buytenpark nog een sperwer, en in Zoetermeer zag ik meerdere halsbandparkieten. Bij het Westerpark hoorde ik weer sijzen, een groep van zeker 40. Een paar gingen recht boven m’n hoofd eten, zodat ik zelfs de scoop niet hoefde te gebruiken om foto’s te maken.

Voorschoten 21-2-13 078

Sijs

Voorschoten 21-2-13 081

Sijs

De roerdomp waar ik voor gekomen was, liet zich helaas niet zien. Op zich heel logisch, want je zou op deze plek zeker geen roerdomp verwachten, zo midden in Zoetermeer. Daarna reed ik verder richting Bedrijventerrein Prisma, waar nogal wat grond braak ligt, en waar ik hoopte op wat patrijzen. Helaas lieten ook deze zich niet zien, hoe goed ik ook keek.

Vanaf hier ben ik, via het Bentwoud, teruggefietst richting Waddinxveen. Bij het Bentwoud zat nog één kramsvogel, een grote groep vinken, twee wintertalingen, en zoals altijd erg veel torenvalken en buizerds.

Voorschoten 21-2-13 105

Torenvalk

Voorschoten 21-2-13 107

Torenvalk

Met de wintertalingen en kramsvogel als laatste 2 nieuwe dagsoorten, kwam ik vandaag op 59 soorten, met als leukste twee soorten natuurlijk appelvink en roerdomp.

Leave a Reply

