Vogelen op en rondom IJsselmonde

Vanochtend was het, voor een vakantiedag, vroeg opstaan, half 7 al. Om kwart voor 7 was ik klaar, en ging ik met m’n vader mee naar Ridderkerk, die daar werkt. Vanaf daar ga ik zo af en toe wel eens vogelen, soms naar de Biesbosch, en vandaag voor de eerste keer naar Strijen en Barendrecht.

Om kwart over 7 fietste ik weg voor een fietstocht van 30 km. naar het Oudeland van Strijen. Omdat de pont tussen Zwijndrecht en Puttershoek deze kerstvakantie niet vaart, moest ik omrijden via de Heinenoordtunnel. Om kwart over 9 kwam ik aan op het Oudeland, waar ik verwelkomd werd met een regenbui. Gelukkig klaarde het al snel op, en kon ik beginnen met de groepen ganzen af te zoeken op zoek naar de dwergganzen. Het was wel erg lastig zoeken, met zulke enorme groepen ganzen, vooral brand- en kolganzen. De ganzen langs de Molenweg vlogen ook de hele tijd op en vlogen alleen maar verder weg, wat het er niet makkelijker op maakte. Wel kwam er, toen ik de ganzen zat te bekijken een slechtvalk langs vliegen, die in een elektriciteitsmast ging zitten. Mooie beesten blijven het toch.

Image

Slechtvalk

Al snel toen ik de Vlaamseweg opreed zag ik links van de weg nog meer groepen ganzen. Gelijk aan het begin zat een kleine rietgans, die ik wel op de foto heb kunnen zetten, maar wel erg slecht. Zelf determineerde ik hem als toendrarietgans, maar via waarneming.nl kreeg ik al snel te horen dat het een kleine rietgans is.

4272375

Kleine Rietgans

Al snel hierna vond ik de eerste nieuwe soort van vandaag: dwerggans. Een groepje van 6 zat redelijk dichtbij, waardoor ik ze redelijk goed heb kunnen fotograferen. Een stuk verderop zat nog een groepje van 4.

Image

Dwerggans

Image

Dwerggans

Even later had ik ook al snel de tweede nieuwe soort, dit keer de roodhalsgans. Meerdere keren was ik voor een roodhalsgans ergens naartoe gegaan, en eindelijk had ik er een, een ongeringde, gevonden. Wat zijn ze toch mooi!

Image

Roodhalsgans

Image

Roodhalsgans

Nadat ik deze, samen met Dick van Houwelingen, uitgebreid bekeken had, vloog er nog een waterpieper langs, herkend aan het geluid. Aan de andere kant van de Vlaamseweg zat een enorme groep wulpen, een stuk of 200. Ook zaten hier wat kieviten, grote zilverreigers, en vloog er een tweede slechtvalk langs.

Nadat ik hier alles uitgebreid bekeken had, fietste ik weer terug naar Barendrecht, om hier op zoek te gaan naar de patrijzen en de buffelkopeend. Fietsend over het fietspad langs de Gaatkensplas, vond ik al snel het groepje van 8 patrijzen. Ook deze keer lieten ze zich weer prachtig zien, en omdat het lichter was dan de vorige keer, lukte het ook om er redelijke foto’s van te maken.

03-01-13 329

Patrijs

03-01-13 330

Patrijs

Hierna fietste ik weer door, en pas helemaal aan het eind, op de betonnen steiger, vond ik eindelijk de buffelkopeend. Deze was heel wat levendiger dan de vorige keer, toen hij of zij sliep, nu zat ‘ie de hele tijd door te duiken.

03-01-13 343

Buffelkopeend

03-01-13 339

Buffelkopeend

Verder zaten er op de plas nog wat stormmeeuwen, kokmeeuwen, en veel kuif- en tafeleenden. Hierna fietste ik verder richting het Waalbos bij Hendrik-Ido-Ambacht, waar de laatste tijd een roodborsttapuit gemeld was. Helaas kon ik deze niet vinden, en fietste ik rustig verder richting Ridderkerk. In Polder Sandelingen, en ook in de Crezéepolder zat niet zoveel, dus ben ik als laatste nog naar De Gorzen gereden. Hier vond ik nog een groepje van 6 goudhanen, die helaas erg veel diep in de bosjes zaten, waardoor ze lastig te zien waren. Zo sloot ik een dag af met weer 2 nieuwe soorten, een een daglijst van 56.

03-01-13 354

Uitzicht vanaf de Gorzen over de Crezéepolder, richting Alblasserdam.

 

 

Leave a Reply

