En dat was 2012!

En dat was weer een jaar. Een jaar met heel veel nieuwe soorten, in Nederland 36, en dat terwijl ik niet kan twitchen, omdat ik geen auto heb. Ook een nieuw jaarlijstrecord: 207 dit jaar. Door de 36 nieuwe soorten breng ik mijn totale NL-lijst naar 231, mooi aantal op m’n 14e!

Het jaar begon gelijk goed. Op 7 januari vertrok ik voor m’n eerste keer naar Katwijk. Hier kreeg ik de eerste 2 nieuwe soorten van 2012 te zien, Humes Bladkoning en Noordse Stormvogel. Helaas allebei niet heel goed te zien, maar ja.

28 januari leverde eindelijk, na meerdere keren er naar gezocht te hebben, de eerste 2 nonnetjes op, op de Reeuwijkse Plassen. Prachtig om een mannetje voor de eerste keer in de kijker te hebben.

Op 4 februari leverde de Biesbosch m’n eerste sneeuwgans op, die ik van redelijk dichtbij heb kunnen bekijken.

Op 11 februari ging ik mee met een busexursie naar Zeeland. Hiermee zag ik in totaal 6 (!) nieuwe soorten. Dit waren: 4 toendrarietganzen, 4 witbuikrotganzen, ongeveer 20 zwarte zee-eenden, 1 ijsduiker, 4 rosse grutto’s en 12 paarse strandlopers. Qua nieuwe soorten de beste dag van 2012.

Op de Starrevaart zag ik op 25 februari één roerdomp, en op dezelfde dag m’n eerste zekere 12 IJslandse grutto’s in de Voorofsche Polder in Waddinxveen.

Op 10 maart zag ik weer twee nieuwe soorten op de Reeuwijkse Plassen: dit keer de 3 grote zee-eenden, en heel even een cetti’s zanger. Wat een mooie zang heeft die toch!

14 april gingen we met het gezin een dagje fietsen, wat nieuwe met een prachtige zang opleverde: Boompieper en boomleeuwerik.

Van 28 april t/m 3 mei gingen we op vakantie in de Ardennen: Ook dit leverde weer nieuwe soorten op; dit keer de Rode Wouw, Draaihals, Klapekster en Taigaboomkruiper. Vooral de rode wouw over ons huisje heen vliegend, een prachtig gezicht!

Op 8 mei zag ik, op 100 meter van ons huis, een nieuwe ondersoort, een Noordse Kauw. Deze trok op in een groep kauwen, en kwam heel dichtbij, leuk.

19 mei was de volgende dag met dit keer 2 nieuwe soorten. Eerst vond ik bij de Reeuwijkse Plassen een grote karekiet, daarna fietste ik door naar het Zaans Rietveld bij Alphen a/d Rijn, waar ik een erg onverwachte soort tegenkwam, nl. een Temmincks Strandloper, met dank aan Peter de Knijff.

Image

Temmincks Strandloper, 19-5-12

Een week daarna zag ik alweer 3 nieuwe soorten, dit keer tijdens een busexcursie naar de Kampina. Dit keer waren het kuifmees, fluiter en grauwe vliegenvanger. Vooral de fluiter, die we tot op een paar meter afstand konden benaderen, liet zich geweldig mooi zien.

Begin juli gingen m’n opa, m’n broertje en ik een paar dagen naar het Lauwersmeer. Ook hier zag ik weer nieuwe soorten, dit keer 4: Reuzenstern, Kleine Strandloper, Grauwe Kiekendief en Krombekstrandlopers.

Hierna was het tijd voor vakantie. Dit keer gingen we naar de Auvergne. Ook hier zag ik weer meerdere nieuwe soorten: Rotszwaluw, Slangenarend, en Zwarte Wouwen, een geslaagde vakantie dus.

September was een rustige maand, maar tijdens gym op school zag ik op 10 september 2 zwarte mezen in Park Groenhoven, leuke soort tijdens school!

20 oktober ging ik een dag naar Kinderdijk om daar te tellen. De koereiger vond ik niet, wel zag ik de nieuwe soorten: 4 Kleine Rietganzen, 1 Waterpieper en 15 beflijsters.

7 november zal ik waarschijnlijk voor altijd onthouden, ik denk dat dit tot nu toe m’n mooiste vogelmoment ooit is. Na schooltijd had ik niks te doen, en het was midden in de tijd van de pestvogelinvasie, dus ik dacht: Laat ik eens naar het Gouwebos gaan om besjes te zoeken waar ik de komende week zou kunnen gaan zoeken naar pestvogels. Maar na een uur zoeken had ik pas een Gelderse roos gevonden, en had ik de hoop al opgeveven, en wilde maar naar huis gaan. Maar net op het moment dat ik langs die struik fiets, vliegt er boven mij opeens een groep vogels met een apart geluid. Pestvogels!!! In totaal was het een groep van 18 exemplaren, die op 2 meter afstand rustig besjes gingen eten. Geweldig!!!!!!

Image

Pestvogel, 07-11-12

Een week later, 15 november, vond ik alweer een nieuwe in het Gouwebos. Dit keer een vuurgoudhaan, die ik geen moment goed in de kijker heb gehad, zo hyper!

24 november ging ik een dag naar Barendrecht en Spijkenisse. Ook dit leverde weer 2 nieuwe soorten op; buffelkopeend en grote barmsijs.

2012 werd in stijl afgesloten door op 29 december naar de Delta te gaan. Hier zag ik in de Kwade Hoek 12 fraters, 18 ijsgorzen en 64 sneeuwgorzen, en bij het haventje van Battenoord 11 flamingo’s en 1 Caribische flamingo.

Image

Sneeuwgors, 29-12-12

Image

Flamingo, 29-12-12

Image

Frater, 29-12-12

En dat was 2012. Met de totalen:

Nederland Lijst 231
Overall Lijst 243
Zuid-Holland Lijst 207
Waddinxveen Lijst 107
Reeuwijk Lijst 111
Leave a Reply

