Rondje Reeuwijk

Image

Yes, kerstvakantie. En vakantie betekent vogelen. Tenminste, als het niet regent. En laat het nou net veel regenen. Vrijdagmiddag kwam het er niet van, zaterdag ook niet, dan vandaag maar. Toen ik vertrok was het droog, niet voor lang. Al voordat ik aankwam bij de Plassen wat ik doornat. Maar ja, je moet er wat voor overhebben. Gelukkig werd het, toen ik aankwam bij de Plassen, wel droog, gelukkig.

De plas zat weer vol met duizenden smienten, ontzettend veel. Op het eerste stuk vond ik niet echt veel leuks, behalve wat vinken en weer de eerste brilduikers. De Bosmankade leverde ook niet echt heel veel op, buiten wat brilduikers, dodaarzen, een boze knobbelzwaan en deze grote bonte specht.

Image

Grote Bonte Specht, Dendrocopos Major

Vanaf de steiger vond ik de eerste twee wat leukere soorten van deze dag, nl. geoorde fuut en rosse stekelstaart. Deze twee lieten zich prachtig zien vanaf de steiger, samen met wat brilduikers, dodaarzen, een grote groep kuif- en tafeleenden, en wat wintertalingen.

Image

De betonnen steiger met lelijk kijkscherm

Image

Zicht over de Surfplas

Daarna liep ik in een keer door naar het scherm aan de Lecksdijk, waar ik Dorus Duits en Ad van Rooijen tegenkwam. Samen met hen vond ik nog wat wintertalingen en een nonnetje, een mannetje. Ook deze liet zich prachtig bekijken. Daarna ben ik samen met Ad gezellig kletsend doorgelopen naar de ‘ganzenweilanden’ langs de A12. Hier zaten in totaal 6 (!) buizerds, een torenvalk, 2 grote zilverreigers, en weer duizenden kolganzen, grauwe ganzen en brandganzen. Plotseling kwam er ook een helicopter over, waardoor alles opvloog, een prachtig gezicht. Jammer genoeg zat er geen leuke gans tussen. Ad gaf me, voordat hij zijn eigen weg vervolgde, nog de tip om langs Polder Ouwe Teelland te gaan, waar altijd Indische ganzen zitten, en die heb ik nog nooit gezien. Een kwartiertje later stond ik er, en gelijk toen ik aankwam zag ik de groep van 27 Indische ganzen zitten, toch nog een nieuwe soort vandaag. Op de terugweg naar huis ook nog 2 zwarte zwanen in de polder.

Toch weer een leuk dagje, met wat minder soorten dan vorige week, maar toch nog 52, en een nieuwe soort.

Leave a Reply

